Nobeiguma secinājumi
Pētījuma mērķis bija izpētīt agrīnās bērnības vecuma bērnu valodas attīstības iespējas pirmsskolā ar angļu valodu, kā otro valodu. Lai to sasniegtu, tika izpildīti šādi uzdevumi:
1. Izanalizētas pedagoģijas un psiholoģijas zinātnieku teorijas par valodas attīstību.
2. Raksturota valodas attīstība agrīnās bērnības vecuma bērniem.
3. Noteikti agrīnās bērnības vecuma bērnu valodas attīstības vērtēšanas kritēriji.
4. Izstrādāti pedagoģiskie paņēmieni agrīnās bērnības vecuma bērnu valodas attīstības sekmēšanai.
Pamatojoties uz teorētiskās literatūras studijās gūtajām atziņām par valodas attīstību, pētījuma gaitā tika izvirzīta hipotēze: – agrīnās bērnības vecuma bērnu valodas attīstība pirmsskolā ar angļu valodu, kā otro valodu būs sekmīgāka, ja:
• bērns valodu apgūs drošā, emocionāli labvēlīgā un atbalstošā gaisotnē;
• tiks izmantoti bērna attīstības līmenim atbilstoši mācību līdzekļi un paņēmieni;
• valodas apguvē tiks izmantotas rotaļas, dziesmas, interaktīvie materiāli;
• bērna vecāki turpinās attīstīt bērna dzimto valodu.
Lai pārbaudītu izvirzītās hipotēzes patiesumu, – tika veikta bērnu dzimtās un angļu valodas attīstības novērtēšana, veicot regulārus novērojumus; izstrādāti dažādi pedagoģiskie paņēmieni bērnu valodas sekmēšanai, kā arī radīta valodas attīstībai labvēlīga vide.
Veicot bērnu novērošanu tika konstatēta mijsakarība starp labvēlīgu, bezstresa atmosfēru un sekmīgu valodas attīstību.
Bērniem, jaunākiem par trīs gadiem ESL attīstība notiek tāpat kā dzimtās valodas attīstība. Viņi vispirms ar valodu spēlējas, rada skaņas, mācās un lieto atsevišķus vārdus un izmanto neverbālas darbības. Šie atsevišķie vārdi rod savu nozīmi ja pieaugušais atbild, paplašina bērna zināšanas par šī vārda nozīmi. Vēlāk bērns šos atsevišķos vārdus apvieno un izveido īsus teikumus
Pētījums pierādīja, ka, lai veicinātu pilnvērtīgu bērnu valodas attīstību, skolotājas valodai jābūt pareizai un intonatīvi bagātai. Bērns šajā vecumā ir atdarinātājs, viņš atdarina visu – gan pozitīvo, gan negatīvo. Nedrīkst aizmirst arī par dzimtās valodas pilnveidi. Šo mērķi var sasniegt tikai sadarbojoties ar vecākiem.
Lai noteiktu bērnu valodas attīstību ESL pirmsskolā, pedagogiem jālieto dažāda veida “check lists” (novērtējumu lapas), jādokumentē bērnu savstarpējās sarunas, kā arī pieaugušā sarunu ar bērnu.
…