Дипломная
Гуманитарные науки
Социология
Brīvā laika pavadīšanas tradīcijas ģimenē. Jelgavas pilsē...-
Brīvā laika pavadīšanas tradīcijas ģimenē. Jelgavas pilsētā dzīvojošo pusaudžu skatījums
Nr. | Название главы | Стр. |
ANOTĀCIJA | 3 | |
АНОТАЦИЯ | 4 | |
ANNOTATION | 5 | |
IEVADS | 6 | |
1. | Brīvais un atpūtas laiks socioloģijā | 9 |
1.1. | BRĪVĀ LAIKA SKAIDROJUMS SOCIOLOĢIJĀ | 9 |
1.2. | FUNKCIONĀLISMA PIEEJA BRĪVĀ LAIKA STRUKTURĒŠANĀ | 15 |
1.3. | Brīvais un atpūtas laiks socioloģiskajos pētījumos Latvijā | 18 |
2. | ĢIMENE UN BRĪVAIS LAIKS | 20 |
2.1. | ĢimenE un tās funkcijas attiecībā pret brīvo laiku | 20 |
2.2. | ģimenE UN Pusaudzis | 23 |
2.3. | ĢIMENE KĀ TRADĪCIJU GLABĀTĀJA | 25 |
3. | PUSAUDZIS UN VIŅA BRĪVAIS LAIKS | 29 |
3.1. | Pusaudža vecumposma skaidrojums | 29 |
3.2. | Pusaudžu brīvā laika sadale | 32 |
4. | PĒTĪJUMS PAR BRĪVĀ LAIKA PAVADĪŠANAS TRADĪCIJĀM PUSAUDŽA ĢIMENĒ | 35 |
4.1. | PĒTĪJUMA METODOLOĢIJA | 35 |
4.2. | PĒTĪJUMĀ IEGŪTO DATU ANALĪZE | 38 |
SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI | 51 | |
IZMANTOTĀS LITERATŪRAS SARAKSTS | 54 | |
PIELIKUMI | 57 |
Pusaudži ir cilvēkresurss, kurš strauji attīstās un tam ir liela nozīme sabiedrības dzīvē, jo no jaunās paaudzes ir atkarīga turpmākā sabiedrības attīstība, tāpēc jādomā par bērnu un pusaudžu dzīves kvalitāti – viņiem ir vajadzība atrast savu vietu sabiedrībā un izvēlēties nodarboties ar tām lietām, kas viņus interesē un dod iespēju pilnveidoties. Šādas iespējas jaunieši var gūt optimāli pavadot savu brīvo laiku un daļu no tā pavadot kopā ar savu ģimeni.
Pusaudža dzīves vidi pamatā veido ģimene, kurai nepieciešams papildus atbalsts veselības aprūpes, izglītības pakalpojumu un mājokļa pieejamības nodrošināšanā, brīvā laika organizēšanā un ienākumu veicināšanā.
Koncepcijā par valsts ģimenes politiku noteikts, ka ģimene un piederība ģimenei ir viens no svarīgākajiem sabiedrības dzīves kvalitāti raksturojošiem faktoriem. Bērnu un jaunu cilvēku līdzsvarota attīstība ir balstīta uz cilvēciskajām attiecībām, kā arī ir tieši atkarīga no vides, kurā viņi aug un attīstās.
Jaunatnes politikas valsts programmā 2005.– 2009.gadam norādīti dati par jauniešiem, kuri saskaras ar brīvā laika plānošanas problēmām. 30% jauniešu saskaras ar laika trūkumu, turpretī 30% jauniešu nav ko darīt brīvajā laikā. Jaunieši nīkst bezdarbībā, laikā, kas būtu jāvelta savai atpūtai un radošajām izpausmēm.(Jaunatnes politikas valsts programma 2005. – 2009. gadam) Liela daļa jauniešu mūsdienās neprot atrast brīvā laika nodarbes un bieži vien aizraujas ar datorspēlēm vai pārlieku daudz laika pavada pie televizora, nevis kopā ar ģimeni.
Eiropas valstīs veikts pētījums „Kā ietekmē vecāku migrācija uz pusaudžu socializāciju”, par to kādas sekas izraisa un kādu ietekmi atstāj uz pusaudžu psihi, veselību, mācībām, attiecībām ģimenē, kur vecākie brāļi un māsas veic vecāku funkcijas, pašiem vecākiem emigrējot uz ārzemēm peļņas nolūkos. Pētījumā noskaidrots, ka ja darba meklējumos izbrauc viens no vecākiem, pusaudzim būtiskas izmaiņas netiek novērotas, bet ģimeniskās saites ir pārrautas, bērniem neesot kopā ar vecākiem. Pētījumā parādās pusaudžu pasivitāte vai veidojas aktivitāšu trūkums sporta un kultūras pasākumu apmeklēšanā. Pētījums parādīja, ka liela daļa pusaudžu vecāku prombūtnes laikā aug paši, bez pieaugušo uzraudzības vai vecvecāku gādības. Tas nozīmē, ka pusaudžiem nav iespējas mācīties no vecākiem dzīves gudrības, uzvedības standartus un tradīcijas.
Autore uzskata, ka šādas novirzes var novērot ne tikai tajās ģimenēs, kurās vecāki dodas uz ārzemēm peļņas nolūkos, bet arī tajās, kur vecāki pavada daudz laika darbā un nepievērš pietiekami lielu vērību saviem bērniem, kopā neatpūšas un nepavada brīvo laiku.
Katrs savu brīvo laiku mēs izvēlamies pavadīt savādāk. Situācijā kad, pusaudžu rīcībā ir maz brīvā laika, īpaši nozīmīga kļūst pašu pusaudžu attieksme un prasme izlietot to pēc iespējas atbilstošāk savām interesēm.
Jelgavā pusaudžiem tiek piedāvātas daudzveidīgas brīvā laika pavadīšanas iespējas – neformālos pulciņos, interešu klubos, jauniešu centros, tomēr nedrīkst aizmirst par brīvo laiku, kas tiek pavadīts kopā ar ģimeni – kopīgās aktivitātēs – brīvā laika tradicionālajās nodarbēs ģimenē.
Autore savā bakalaura darbā apskatījusi Jelgavas pusaudžus un to uzskatus par brīvā laika pavadīšanas tradīcijām ģimenē. Pētījuma autore vēlējusies akcentēt problēmu, ka pusaudžu brīvais laiks, kas tiek neplānoti pavadīts ārpus mājas netiek izmantots sevis pilnveidošanai un attīstībai, kas var novest pie atkarībām, noziedzīgām rīcībām un citām nevēlamām nodarbēm.
Pētījuma objekts ir pusaudzis (ģimenes loceklis) kā vienojošais spēks brīvā laika pavadīšanas tradīcijām ģimenē.
Pētījuma priekšmets – pusaudžu brīvā laika pavadīšanas tradīcijas ģimenēs.
Pētījuma mērķis – noskaidrot kādas ir galvenās brīvā laika pavadīšanas tradīcijas ģimenē Jelgavā dzīvojošo pusaudžu skatījumā.
Lai sasniegtu mērķi, autore izvirzīja sekojošus uzdevumus:
pamatojoties uz socioloģisko literatūru, pētīt, kādi ir galvenie brīvā un atpūtas laika skaidrojumi cilvēka dzīvē;
apskatīt funkcionālistu uzskatus par brīvo laiku kā vienu no sabiedrības funkcionēšanas elementiem;
pētīt pusaudžu brīvā laika pavadīšanas intereses ģimenē ;
analizēt empīriskā pētījumā iegūtos rezultātus par brīvā laika pavadīšanas tradīcijām ģimenē Jelgavas pusaudžu skatījumā.
Pētījuma hipotēze – Pusaudži pozitīvi vērtē ģimenes brīvā laika pavadīšanas iespējas un uzskata, ka tās nostiprina pusaudžos izpratni par ģimenes un kultūras vērtībām sabiedrībā, kā arī attīsta jauniešu radošās spējas un izpausmes.…
Autore ir veikusi empīrisku pētījumu un izstrādājusi bakalaura darbu par tēmu „Brīvā laika pavadīšanas tradīcijas ģimenē Jelgavā dzīvojošo pusaudžu skatījumā.” Darba mērķis ir noskaidrot, kādas ir galvenās brīvā laika pavadīšanas tradīcijas ģimenē Jelgavas pusaudžu skatījumā. Darbs sastāv no ievada un četrām nodaļām: brīvais un atpūtas laiks socioloģijā, ģimene un brīvais laiks, pusaudzis un viņa brīvais laiks, pētījuma apraksta, datu analīzes, secinājumiem. Darba apjoms 54 lpp.,13 attēli un 2 tabulas, 4 pielikumi. Teorētiskās daļas ietvaros tiek aprakstīts jēdzienu „brīvais laiks”, „tradīcijas” un „ģimenes” skaidrojumi socioloģijā, raksturots pusaudža vecumposms un aprakstīta brīvā laika nozīme pusaudža dzīvē. Pētījuma ietvaros tika veikts gan kvantitatīvs, gan kvalitatīvs pētījums, izmantojot tiešo anketēšanu un strukturētās intervijas. Pētīti tika Jelgavā dzīvojošie pusaudži vecumā no 11 – 14 gadiem. Darbs novērtēts uz 8 ballēm.Darbā ir iekļauta anketa un ekspertu intervijas.Darbs rakstīts no sirds un visas atsauces atbilst patiesībai.
- Brīvā laika pavadīšanas tradīcijas ģimenē. Jelgavas pilsētā dzīvojošo pusaudžu skatījums
- Cikliskā laika aktualizācija Leona Brieža dzejā
- Renesanses laika zinātne
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Sieviete ģimenē un algotā darbā: lomu konflikts un tā risinājumi
Дипломная для университета66
-
Laulāto priekšstati par sociālajām lomām ģimenē
Дипломная для университета64
Оцененный! -
Tēva lomas realizācijas specifika šķirtajās ģimenēs
Дипломная для университета49
-
Sociālpedagoģija
Дипломная для университета81
-
Sociālās attīstības prioritātes Saldus pilsētā
Дипломная для университета53