Pēdējās desmitgadēs franšīze piedzīvojusi strauju popularitātes pieaugumu visā pasaulē. Šo sadarbības formu izmanto praktiski jebkurā komercdarbības jomā. Lai gan Latvijā franšīze kā nozare ienākusi salīdzinoši nesen, tomēr ar katru gadu tā kļūst arvien populārāka. Latvijā parādās ne vien ārzemju franšīzes uzņēmumi, bet arī Latviešu uzņēmumi sāk izrādīt interesi kļūt par franšīzes devējiem, tādejādi paplašinot savu darbību reģionos, kā arī ārpus Latvijas robežām, kas ir ļoti pozitīvi vērtējams apstāklis arī no ekonomikas viedokļa. Tomēr, problēmas rada franšīzes līguma nepilnīgais regulējums Latvijas Republikas normatīvajos aktos, tādēļ neskaidrs ir ne vien jautājums par franšīzes līguma vietu Latvijas tiesību sistēmā, bet arī jautājumi, kas saistās ar franšīzes līguma piemērošanu praksē.
Šajā darbā autore analizēs starptautiskos dokumentus franšīzes tiesību jomā, kā arī citu valstu pieredzi un franšīzes tiesu praksi, lai gūtu ieskatu kā veiksmīgāk būtu regulējamas franšīzes tiesiskās attiecības Latvijas Republikā, balstoties uz citu valstu un starptautisko pieredzi. Būtiska darba daļa ir plānoto Komerclikuma grozījumu D daļas „Komercdarījumi” nodaļas „Franšīzes līgums” analīze un izvērtēšana, jo tas ir pirmais centiens ieviest speciālās tiesību normas franšīzes jomā Latvijā.
Franšīzes vēsture aizsākās viduslaiku Francijā. Pats vārds „franchir” tolaik nozīmēja privilēģiju, ko karaļi deva saviem vasaļiem – tās varēja būt, piemēram, tiesības uz medībām karaļa mežos vai arī ekskluzīvas tiesības tirgot kaut kādas preces. Bet pirmās franšīzes mūsdienu izpratnē radās ASV, kad tās ieviesa ražotāji, lai veicinātu preču noietu, franšīzi saprotot kā preču izplatīšanas veidu.1
Mūsdienās terminam „franšīze” ir visdažādākās nozīmes. Dažādās tiesību jomās izpratne par to, kas ir franšīze atšķiras Tā, piemēram:
apdrošināšanas tiesībās par franšīzi uzskata pašrisku jeb apdrošināšanas līgumā paredzēto zaudējumu daļu, kuru apdrošināšanas devējs nekompensē personai, kas apdrošinājusi īpašumu.2
tirdzniecībā - robežas, kādās pieļaujama faktiskā piegādāto preču daudzuma novirze no līgumā norādītā;3
komerctiesībās ar franšīzi saprot „licenci ražotājam, izplatītājam, tirgotājam vai citai personai, atļaujot ražot vai pārdot preces vai sniegt pakalpojumus zem noteiktas preču zīmes kādā konkrētā teritorijā noteiktu laiku.…