Sabiedrībā arvien biežāk izskan bažas par skolēnu vardarbību savstarpējās attiecībās, necieņu pret pieaugušajiem. Negācijas sabiedrībā tieši atspoguļojas jaunās paaudzes rīcībā, attieksmēs. Arī skolās arvien aktuālas ir problēmas, ko rada skolēnu attieksme pret mācībām un noteiktu uzvedības normu neievērošana. Pedagoga darbam ir ļoti liela nozīme ar tiem skolēniem, kuru uzvedība neatbilst disciplīnas prasībām. Pedagoģiskajā praksē šādus skolēnus dēvē par „skolēniem ar uzvedības novirzēm”, „pedagoģiski ielaistiem”, „grūti audzināmiem”, „grūtiem”. Zinātniskie pētījumi pierāda, ka šādiem bērniem trūkst motivācijas mācīties. Viņi „traucē” sev, citiem skolēniem, skolotājam. Par uzvedību psiholoģijā parasti sauc cilvēka vai dzīvnieka aktivitāti, kuru var vērot no malas.
Uzvedības izpausmes ir atšķirīgas vecumposmos, ir atkarīgas no vajadzībām. Ļoti svarīgi ir atrast optimāli pareizu pedagoģisko pieeju saskarsmē ar bērniem, jo tam ir liela nozīme bērnu personības attīstībā. Bērna attīstību ietekmē iedzimtība, iekšējie faktori (temperaments, raksturs u.c.) un arī ārējie faktori (ģimenes apstākļi, sabiedrība, ekoloģija u.c.). Jebkura skolēna uzvedība noris saistībā ar mikrovidi, kurā viņš atrodas – cilvēkiem, tuvāko sociālo vidi.
Tāpēc veseluma pieeja jaunākā skolas vecuma skolēnu uzvedības paradumu veidošanās procesā ir aktuāla problēma ikvienā ģimenē, skolā un sabiedrībā kopumā. Šādā aspektā nepietiekami tiek aktualizēta skolēnu attieksmes pilnveide jaunākajā skolas vecumposmā. Nepietiekami tiek izvērtētas sociālās vides iespējas uzvedības paradumu pilnveidei.
Pētījuma objekts- sākumskolas mācību process
Pētījuma priekšmets- jaunākā skolas vecuma skolēnu uzvedības motivācija
Pētījuma mērķis- Pētīt jaunākā vecuma skolēnu uzvedības motivāciju sākumskolā un izstrādāt pedagoģiskos paņēmienus nepieciešamai korekcijai.
Hipotēze – jaunākā skolas vecuma skolēnu uzvedības motivācijas attīstība būs sekmīgāka, ja
> skolēnu attieksme pret mācībām būs pozitīva,
> sociālās vides, ģimenes un skolas ietekme uz bērnu attīstību būs pozitīva
> ja pozitīvie ārējie faktori sekmēs pozitīvu iekšējo kvalitāšu veidošanos.…