Nr. | Название главы | Стр. |
Anotācijas | 3 | |
Ievads | 5 | |
1. | Valsts budžeta izdevumu vispārējais raksturs | 8 |
1.1. | Budžeta būtība | 8 |
1.2. | Valsts budžeta izdevumu vispārējais raksturojums, struktūra un klasifikācija | 15 |
1.3. | Budžeta izdevumu izpilde | 19 |
2. | Valsts budžeta izdevumu analīze pēc administratīva sadalījuma | 25 |
2.1. | Budžeta izdevumu klasifikācijas pēc administratīvā sadalījuma raksturojums | 25 |
2.2. | Valsts pamatbudžeta izdevumu praktiskā analīze pēc administratīvā sadalījuma | 27 |
3. | Valsts budžeta izdevumu analīze pēc valsts funkcijām | 55 |
3.1. | Budžeta izdevumu funkcionālās klasifikācijas raksturojums | 55 |
3.2. | Valsts pamatbudžeta izdevumu praktiskā analīze pēc funkcionālā sadalījuma | 57 |
4. | Valsts budžeta izdevumu analīze pēc ekonomiskā sadalījuma | 66 |
4.1. | Budžeta izdevumu ekonomiskās klasifikācijas raksturojums | 66 |
4.2. | Latvijas valsts pamatbudžeta izdevumu praktiskā analīze pēc ekonomiskās klasifikācijas | 68 |
Secinājumi un priekšlikumi | 79 | |
Izmantotās literatūras un avotu saraksts | 83 |
Budžeta veidošanas prakse sāka veidoties tikai 19. gs. Eiropā, bet pirms tam valstīm ilgāku laiku nebija budžeta. „Budžets” ir angļu izcelsmes vārds, kas nozīmē „maiss”. Tātad var teikt, ka budžets ir „maiss” ar valsts ieņēmumiem, kuru vajag sadalīt starp visiem nepieciešamiem izdevumiem. Bet, pirms sākt pētīt budžeta izdevumu struktūru ir jānoskaidro finanšu un budžeta kā tāda būtību.
Tātad, finanses ir sabiedriskas, ekonomiskas attiecības, kuru darbības rezultātā naudas līdzekļi uz neatmaksājamības principiem tiek sadalīti no viena īpašnieka vai pārvaldītāja cita īpašnieka vai pārvaldītāja rīcībā, veidojot speciāli izplānotus naudas fondus to tālākai mērķtiecīgai izlietošanai. Šajā gadījumā, speciāli izplānotais naudas fonds ir valsts budžets, bet „īpašnieks” ir valsts, bet precīzāk valsts vadība, kura sadala valsts ienākumus.
Savukārt, valsts, mājsaimniecību un uzņēmumu naudas līdzekļu fondu veidošanas, sadales un izmantošanas formu un metožu sistēma veido finanšu sistēmu. Visu finanšu sistēmas posmu darbībai ir viens mērķis – finanšu resursu mobilizācija to turpmākai sadalei un pārdalei. Līdz ar to tiek nodrošināta saikne starp valdības plānotajām funkcijām un tām nepieciešamajiem finanšu resursiem.
Finanšu resursi ir valsts, saimniecisko subjektu un iedzīvotāju rīcībā esošie naudas līdzekļi, kas rodas iekšzemes kopprodukta sadales un pārdales procesā.
Finanšu resursus veido trīs galvenie avoti:
1)valsts budžetā akumulētie līdzekļi;
2)ārpusbudžeta līdzekļi;
3)uzņēmumos izmantotie resursi.
Tātad resursus izmanto, lai finansētu budžetā un ārpusbudžeta fondos plānotos izdevumus, kā arī uzņēmumu izdevumus, ko paredzēts segt gan no pašu, gan aizņemtajiem līdzekļiem.
Finanšu resursu apjoms konkrētos finanšu attīstības periodos, tā pārmaiņas ir tieši atkarīgas no nacionālā ienākuma pārmaiņām noteiktā valsts ekonomiskajā un finanšu situācijā1.
Valsts finanšu sistēma ietver četrus posmus:
valsts budžets,
vietējās finanses,
speciālie ārpusbudžeta fondi,
valsts korporāciju finanses.
Par galveno finanšu sistēmas posmu jāuzskata valsts budžets, jo tas ir galvenais valsts naudas līdzekļu centralizētais fonds. Ārkārtējos apstākļos – ekonomisko krīžu, karu, dabas katastrofu un citu periodos – valdība balstās uz valsts budžeta līdzekļiem un sedz radušos neparedzētos valsts izdevumus.
Valsts budžets ir galvenais nacionālā ienākuma sadales mehānisms. Ar šā finanšu sistēmas posma starpniecību pārdala līdz 40% no valsts nacionālā ienākuma.No valsts budžeta sedz galvenos izdevumus aizsardzības mērķiem, valsts administratīvā aparāta uzturēšanai, sociāliem izdevumiem, ekonomikas regulēšanai, subsīdijām un kredītiem citām valstīm2.
Budžets atspoguļo valsts izvēli: ko tā darīs un ko nedarīs. Ieņēmumu un izdevumu saraksts atspoguļo kompromisu starp to, ko valdībai vajadzētu darīt, un to, ko tā reāli darīs. Budžetā ir redzams, vai valdība nodrošinās tās preces un pakalpojumus, kurus var nodrošināt privātais sektors: ūdens apgāde, transports, elektroapgāde u.c., kā arī vai iedzīvotājiem ir garantēta veselības aprūpe, neņemot vērā viņu maksātspēju.
Budžets demonstrē valdības prioritātes: policijas uzturēšana vai plūdu kontrole; aizsardzība vai izglītība u.tml.
Budžets ir valdības izvēle starp atsevišķiem indivīdiem un iedzīvotāju grupām, kur katram ir savas vēlmes un vajadzības. Budžets nosaka, kurš ko saņems.
Budžets informē sabiedrību par to, kā valdība tērē naudu un vai tā ievēro sabiedrības prasības.
No tā izriet, ka valsts budžets ir noteicošais instruments, ar kura palīdzību tiek veikta valsts resursu mobilizācija un izlietošana, un sniedz politiskai varai reālu iespēju iedarboties uz ekonomiku, finansētās strukturālās izmaiņas, stimulēt prioritāro valsts ekonomikas nozaru attīstību, nodrošināt sociālās politikas īstenošanu.…
Pēdējā laikā tiek aizvien vairāk runāts par budžeta izdevumu samazināšanas nepieciešamību, bet rodas jautājums par to kādu iemeslu dēļ tie palielinājās. Un tāpēc bakalaura darba „Latvijas valsts budžeta izdevumu analīze” mērķis ir uz Latvijas valsts pamatbudžeta izdevumu analīzes pamata izdarīt secinājumus par valsts pamatbudžeta izdevumu pārdali un pieauguma iemesliem , kā arī izstrādāt priekšlikumus valsts izdevumu politikas pilnveidošanai un produktīvākai izdevumu pārdalei, kas nodrošinātu efektīvu valsts pamatbudžeta līdzekļu izlietojumu. Darbā tika apskatīts budžeta izdevumu pieaugums, gan pa ministrijām, gan pa funkcijām, gan pa ekonomisko sadalījumu. Izskatot izdevumus no trīs skata punktiem var secināt, ka budžeta izdevumu palielinājumu 2003.-2008. gadā galvenokārt ietekmēja algu palielinājums pedagogiem, medicīnas darbiniekiem, militārām personām u.c., kā arī izdevumu pieaugumu lielā mērā ietekmē dažādu Eiropas Savienības projektu īstenošana. Par neproduktīviem izdevumiem var uzskatīt izdevumus komandējumiem, īrei un nomai, kā arī prēmiju un piemaksu izmaksu apskatītajā laika periodā. Lai novērstu neproduktīvus izdevumus ir stingrāk jāuzrauga komandējumos sūtamo personu skaitu un komandējuma mērķus, jāpārvērtē telpu un ēku izvietojumu un platības izmēru, kā arī ir jāsamazina nomāto transportlīdzekļu skaitu un maksu. Izstrādājot darbu radās šaubas par izdevumu izlietojuma caurspīdīgumu, jo dažreiz nepietika informācijas par pieauguma iemesliem un tāpēc vajadzētu pilnveidot atskaitīšanas sistēmu un rakstīt budžeta izpildes paskaidrojumus pēc vienāda principa. Bakalaura darba apjoms ir 84 lappuses. Tas sastāv no 4 nodaļām. Darbā ievietotas 6 tabulas un 23 attēli.
- AS "Latvijas Unibanka" kredītpolitikas realizācijas analīze reģionālajā griezumā
- Latvijas valsts budžeta izdevumu analīze
- Pašvaldības budžeta uzskaite un analīze
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!AS "Latvijas Unibanka" kredītpolitikas realizācijas analīze reģionālajā griezumā
Дипломная для университета62
-
Latvijas banku norēķinu kartes. Analīze un perspektīvas
Дипломная для университета73
Оцененный! -
Latvijas muitas politika, tās darbības izvērtēšana un attīstība
Дипломная для университета70
Оцененный! -
Nodokļu politika Latvijā, tās darbības efektivitāte un analīze
Дипломная для университета72
Оцененный! -
Latvijas Republikas nodokļu sistēmas pilnveidošana
Дипломная для университета67