Līzinga rašanās un attīstības vēsture
“Speciālisti uzskata, ka vēl 2000.gadus līdz mūsu ērai senajā valstī Šumer lietoja darījumus, kuri bija līdzīgi operatīvajam līzingam. Šajos darījumos bija nodoti lietošanai rokas instrumenti un lauksaimniecības palīgierīces”.[16]
Arī senajā Romas impērijas likumdošanā redzēja starpību starp finanšu un operatīvo līzingu. Romiešu likumdošanā lietu tiesībās bija punkti, kuros runāts par lietas legālu lietošanu bez īpašuma tiesībām uz to – gan pēc vienošanās par izmantošanu, gan kā servitūts.
XI. gadsimtā Venēcijā vietējie iedzīvotāji slēdza darījumus, kuri bija līdzīgi līzinga operācijām: venēcieši izmantoja tirgoņiem un kuģu īpašniekiem ļoti dārgus enkurus. Pēc jūras brauciena “čuguna vērtības” tika atdotas atpakaļ viņu īpašniekiem, lai pēc tam atkārtoti būtu iznomātas .
Uzskata, ka vārdu “līzings” sāka izmantot pagājušajā gadsimtā, kad 1877.gadā telefonu kompānija “Bell” pieņēma lēmumu savus tālruņus nevis pārdot, bet iznomāt.
Protams, grūti noskaidrot, kas īsti bija līzinga aizsākums, tomēr galvenais ir tas, ka cilvēki jau sen atšķīra īpašnieka tiesības no lietošanas tiesībām.
Līzings mūsdienu izpratnē tiek uzskatīts par amerikāņu izgudrojums, kuru amerikāņu uzņēmēji iedeva Eiropā 60.-to gadu sākumā, Kaut gan angļi uzskata, ka līzings radies Anglijā XX.gadsimtā otrajā pusē, tad pārvests uz Ziemeļameriku, un XX.gadsimta vidū ar dažām izmaiņām atgriezies Eiropā. Runājot par Angliju jāsaka, ka mūsdienu līzinga analogais variants tur tiešām pastāvējis jau viduslaikos. Kā līzinga priekšmets kalpoja fermeru darbarīki un zirgi. Bet XIX.gadsimta sākumā saskaņā ar straujo rūpniecības attīstību paplašināšanās dažādu iekārtu ražošana. Liela loma bija dzelzceļa un oģlraktuvju attīstībai. Ogļraktuvju īpašnieki sākumā pirka vagonus ogļu pārvadāšanai paši, taču drīz to sāka pietrūkt. Parādījās uzņēmumi, kas izdevīgi ieguldīja kapitālu, pērkot vagonus un iznomājot tos. Līgumos ar laiku sāka iekļaut punktus par nomnieka tiesībām vagonu nopirkt pēc nomas līguma izbeigšanās. Viens no iemesliem bija tas, ka pastāvot perspektīvai vagonu nopirkt, lietotājs pret to izturējās daudz saudzīgāk. 1855.gadā ar līzinga palīdzību uz pieciem un astoņiem gadiem Birmingemas vagonu kompānija (Anglija) arī sāka nodot lietošanai dzelzceļu vagonu, lai pārvadātu ogles un minerālmēslus.…