Дипломная
Предпринимательство и право
Экономика
Patērētāju tiesību aizsardzība un tās problēmas LatvijāNr. | Название главы | Стр. |
1. | AR PATĒRĒTĀJU AIZSARDZĪBU SAISTĪTIE TEORĒTISKIE ASPEKTI | 8 |
1.1. | Patērētājs un tā uzvedība tirgū | 8 |
1.2. | Ražotāja un patērētāja savstarpējās attiecības un intereses | 19 |
1.3. | Kvalitātes nozīme patērētāja un preču ražotāju ikdienā un savstarpējās attiecībās | 24 |
1.4. | Patērētāju interešu kustība - konsjumerisms | 29 |
2. | PATĒRĒTĀJU TIESĪBU AIZSARDZĪBAS REGULĒJOŠO NORMATĪVO AKTU ANALĪZE LATVIJĀ | 34 |
2.1. | Patērētāju tiesību aizsardzības normatīvā bāze Eiropas Savienībā | 34 |
2.1. | Patērētāju tiesību aizsardzības normatīvā bāze Latvijā | 42 |
3. | PATĒRĒTĀJU TIESĪBU AIZSARDZĪBAS UZRAUDZĪBAS IESTĀDES LATVIJĀ | 53 |
3.1. | Patērētāju tiesību aizsardzības centrs un tā darbība Latvijā | 61 |
3.2. | Nevalstiskās patērētāju organizācijas Latvijā | 67 |
4. | PATĒRĒTĀJU TIESĪBU AIZSARDZĪBA UN AKTUĀLĀKĀS PROBLĒMAS LATVIJĀ | 71 |
4.1. | Lielākie patērētāju tiesību pārkāpumi preču tirgū | 77 |
4.2. | Lielākie patērētāju tiesību pārkāpumi pakalpojumu tirgū | 80 |
4.3. | Patērētāju tiesību pārkāpumi saistībā ar līguma noteikumiem | 84 |
4.4. | Patērētāju tiesību pārkāpumi komercprakses un reklāmas jomā | 90 |
4.5. | Patērētāju zināšanu un viedokļa analīze par patērētāju tiesībām Latvijā | 94 |
SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI | 107 | |
SUMMARY | 113 | |
РЕЗЮМЕ | 116 | |
SAĪSINĀJUMU SARAKSTS | 119 | |
IZMANTOTĀS LITERATŪRAS UN AVOTU SARAKSTS | 120 | |
PIELIKUMI | 124 |
SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI
Pamatojoties uz veiktajiem pētījumiem, autors ir nonācis pie sekojošiem secinājumiem:
1. Valsts labklājības un bagātības avots ir cilvēka apzināta darbība, lai maksimāli apmierinātu savas vajadzības. Galvenie dalībnieki ekonomikā ir patērētājs no vienas puses un ražotājs no otras. Abu pušu mērķis ir apmierināt savas vajadzības un gūt lielāko labumu pelņas vai atalgojuma veidā. Ikdienā ikviens iedzīvotājs ir patērētājs – izmantojot dažādas preces un izmantojam. Tādējādi veidojas patēriņa tirgus un tā pamatā ir patērētājs, kas ir šī tirgus virzītājspēks.
2. Mūsdienu tirgus ekonomikas apstākļos, patēriņa preču tirgū, ražotāji un patērētāji ir divas pretim stāvošas puses ar pretējām interesēm. Patērētājs cenšas iegādāties preces ar visaugstāko kvalitāti un zemāko cenu, bet ražotājs cenšas saražot preces ar minimāliem izdevumiem un pārdot tās par visaugstāko cenu. Tomēr ražotājam ir jārēķinās, ka ražošanas mērķis patērēšana, nevis otrādi.
3. Patērētāja rīcību tirgū un pirkšanas lēmuma procesu nosaka vairāku faktoru kopums: kā ārējas vide, sociālie faktori, kultūra, personiskās īpašības un psiholoģiskie faktori.
4. Līdz ar ražošanas attīstību un tirgus globalizāciju ar vien lielāku nozīmi iegūst uzņēmuma mārketinga pasākumi, kas mēģina ietekmēt uzņēmumam labvēlīgu patērētāja lēmumu pieņemšanu. Tirgus sistēma šobrīd, balstās vairāk uz preču ražošanu un reklamēšanu, nevis uz patērētāju neatkarīgu izvēli. Pretojoties ietekmēšanas tendences pastiprināšanai no ražotāja puses, patērētājiem rodas tieksme aizsargāt savas intereses.
5. Preču un pakalpojumu tirgus kļūstot arvien piesātinātākam, patērētāja izvēli arvien biežāk nosaka konkrētas preces un pakalpojuma raksturojošo īpašību kopums jeb kvalitāte. Mūsdienās kvalitāte ir viens no līdzekļiem cīņā par pircēju un nepārtrauktas kvalitātes pilnveidošana šodienas uzņēmējdarbības pasaulē ir viena no izdzīvošanas prasībām. Konkurences faktoram ir pielāgošanās tendences, kas ražotāju piespiež domāt par kvalitāti, ja viņam draud izspiešana no tirgus. Tātad konkurence ir stimuls produktu un pakalpojumu kvalitātes uzlabošanai un kvalitāte ir konkurētspējas sastāvdaļa.
6. Patērētāju interešu un tiesību aizsardzības nepieciešamību nosaka tirgus nepilnības kā, konkurences izkropļošana (monopoli, licenzēšanas sistēmas, u.tt.), kas nerada veselīgas konkurences efektus. Tāpat būtiskas tirgus nepilnības ir informācijas trūkums, preču un pakalpojumu drošuma trūkums (bīstamas, viltotas preces), tiesu sistēmas dārdzība.
7. Efektīvai tirgus uzraudzībai ir nozīmīga loma gan patērētāju tiesību aizsardzībā, gan vienlīdzīgas un godīgas konkurences nodrošināšanā, jo tā ietver gan produktu un pakalpojumu atbilstības uzraudzību un pārbaudi tirgū, gan arī nodrošina atbilstošu darbību veikšanu, ja produkts vai pakalpojums neatbilst prasībām.
8. Patērētāju tiesību un interešu aizsardzība valsts līmenī tiek nodrošināta ar divu pamatelementu palīdzību. Pirmais pamatelements ir atbilstoša normatīvo dokumentu bāzes izstrāde un pieņemšana, kas sevī ietver likumus, noteikumus, lēmumus un rīkojumus. Bet otrs elements ir valsts institūcijas, kas veic valsts politikas patērētāju tiesību aizsardzības jomā īstenošanu ikdienā.
9. ES patērētāju tiesību aizsardzības tiesiskā bāze veidojas no vispārīgiem likumdošanas aktiem, kas saistīti ar produkcijas kvalitāti un drošību, darījumu drošumu, patērētāju izglītību un citiem likumdošanas dokumentiem, kas saistīti ar patērētāju interesēm. ES neregulē katras dalībvalsts patērētāju tiesību aizsardzības politiku, bet gan nosaka galvenās vadlīnijas un minimālos standartus, kas jāievēro preču un pakalpojumu ražotājiem.
10. Patērētāju aizsardzības normatīvo bāzi Latvijā veido gan likumi, gan arī dažādi MK noteikumi. Patērētāju tiesību aizsardzības tiesiskā bāze Latvijā, galvenokārt, ir attīstījusies pateicoties integrācijai ES, jo daudzi likumi ir pieņemti pielāgojot ES direktīvas un regulas.
11. Ar tirgus uzraudzības funkciju patērētāju interešu aizstāvības jomā nodarbojas vairākas valsts iestādes un nevalstiskās organizācijas. Galveno lomu patērētāju tiesību aizsardzības sistēmā ieņem PTAC.
12. Līdz ar piešķirtā valsts finansējuma samazinājumu, valsts budžeta izdevumu samazināšanas apstākļos, PTAC bija spiests slēgt divas no savām trijām filiālēm reģionos, tādējādi palielinot patērētāju interešu pārkāpumu palielināšanas risku tieši reģionos, kur patērētāji uz doto brīdi ir visneaizsargātākie.
13. PTAC nespēj nodrošināt pilnvērtīgu tirgus uzraudzību, jo piešķirtais valsts finansējums neļauj palielināt darbinieku skaitu, lai nodrošinātu ar vien pieaugošo centram uzlikto pienākumu veikšanu un sūdzību un konsultāciju
…
Maģistra darba temats „Patērētāju tiesību aizsardzība un tās problēmas Latvijā”. Darba apjoms ir 124 lappuses, ietverot 19 attēlus, 2 tabulas. Ir pievienoti arī 5 pielikumi. Darbā izmantoti 59 literatūras avoti. Maģistra darba mērķis ir izpētīt patērētāju tiesību aizsardzības nodrošināšanu un galvenās tendences patērētāju tiesību pārkāpumos Latvijā, noskaidrot patērētāju zināšanas un viedokli par situāciju patērētāju tiesību aizsardzībā un izstrādāt priekšlikumus patērētāju tiesību aizsardzības uzlabošanai Latvijā. Darbs strukturēts četrās nodaļas un trīspadsmit apakšnodaļās. Pirmajā nodaļā „Ar patērētāju tiesībām saistītie teorētiskie aspekti” tiek pētīts patērētāja jēdziens, viņa uzvedību ietekmējošie faktori tirgū. Kā arī raksturotas pārdevēja un patērētāja savstarpējās attiecības un intereses, un kvalitātes nozīme abiem tirgus dalībniekiem. Šajā nodaļā arī tiek apskatīts patērētāju aizsardzības kustības izveidošanās un attīstība kā globālai tirgus procesu ietekmējošai organizācijai. Otrajā daļā „Patērētāju tiesību aizsardzības normatīvo aktu analīze Latvijā” tiek raksturota Eiropas Savienības likumdošanas attīstība patērētāju tiesību jomā un patērētāju tiesību normatīvo aktu sistēma Latvijā. Trešajā daļā „Patērētāju tiesību aizsardzības uzraudzības iestādes Latvijā” tiek apskatīta institucionālā sistēma valstī, kas nodarbojas ar patērētāju tiesību aizsardzības politikas uzraudzību un īstenošanu valstī. Noslēguma nodaļā „Patērētāju tiesību aizsardzības problēmas Latvijā” tiek aplūkotas aktuālākie patērētāju tiesību pārkāpumi un to tendences. Tiek veikta patērētāju aptauja, lai noskaidrotu viņu zināšanu līmeni par savām patērētāja tiesībām un viedokli par kopējo patērētāju tiesību aizsardzību Latvijā. Darbā formulēto uzdevumu risināšanā tiek pielietotas literatūras, statistisko un preses materiālu analīze un anketēšanas metodes. Darba beigās formulēti galvenie secinājumi par patērētāju aizsardzību Latvijā, kā arī balstoties uz veikto pētījumu sniegti priekšlikumi patērētāju tiesību aizsardzības uzlabošanai valstī. Atslēgas vārdi: patērētājs, prece, pakalpojums, kvalitāte, patērētāju tiesību aizsardzība, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
-
Latvijas patērētāju iespējas iepirkties internetā
Дипломная84 Компьютеры, программирование, электроника, Экономика, Реклама, маркетинг
- Līgumsods kā viens no saistību tiesību pastiprināšanas veidiem
- Patērētāju tiesību aizsardzība un tās problēmas Latvijā
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Patērētāju tiesību aizsardzības likumdošana Latvijā
Дипломная для университета77
-
Pircēja un pārdevēja savstarpējās attiecības patērētāju tiesību aizsardzības sfērā
Дипломная для университета58
Оцененный! -
Rīgas pilsētas Īres valde un tās darba organizācijas problēmas
Дипломная для университета71
Оцененный! -
Bērnu tiesību aizsardzība Latvijā
Дипломная для университета55
-
Patērētāju tiesību aizsardzība un pārkāpumi apavu mazumtirdzniecībā
Дипломная для университета93