Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 3 | |
1. | Prokurora uzraudzības vispārīgs raksturojums | 6 |
1.1. | Uzraudzības institūta vēsturiskā attīstība | 6 |
1.2. | Uzraudzības jēdziens, uzdevums un priekšmets | 13 |
1.3. | Uzraudzības principi | 20 |
2. | Prokurora pilnvaras, realizējot uzraudzību pār izmeklēšanu izziņas iestādēs | 25 |
2.1. | Prokurora uzraudzība krimināllietas ierosināšanas stadijā | 25 |
2.2. | Prokurora uzraudzība pirmstiesas izmeklēšanas stadijā | 34 |
2.3. | Prokurora uzraudzība pār drošības līdzekļu piemērošanu | 43 |
2.4. | Prokurora uzraudzība un izziņas izdarītāja procesuālā patstāvība | 48 |
3. | Prokurora uzraudzības funkciju raksturojums ārvalstu kriminālprocesā | 51 |
3.1. | Prokurora uzraudzības funkciju raksturojums Krievijas Federācijas procesā | 51 |
3.2. | Prokurora uzraudzības funkciju raksturojums Igaunijas Republikas procesā | 59 |
Nobeigums | 62 | |
Anotācijas | 65 | |
Izmantotā literatūra | 68 | |
Pielikumi | 72 | |
Lietoto saīsinājumu saraksts | 80 |
Nobeigums
Izmeklēšanai, ko veic prokuratūras un izziņas iestādes, pirmstiesas izmeklēšanas stadijā, neskatoties uz to, ka galīgo lēmumu krimināllietas izlemšanā pieņem tiesa, ir būtiska nozīme. Tā, pirmstiesas izmeklēšanas laikā tiek noteiktas – noziedzīgā nodarījuma sastāva pazīmes un robežas, nodarījuma kvalifikācija un pierādījumi, kuru robežās pēc tam tiks iztiesāta krimināllieta. Pareiza un pilnīga izziņas iestādes darbība un prokurora uzraudzība pār to, nosaka ātru, pilnīgu, objektīvu un vispusīgu noziedzīga nodarījumu izmeklēšanu, kā arī turpmāk tiesas likumīga, pamatota un taisnīga sprieduma pasludināšanu.
Veicot uzraudzību pār izziņas iestādi, prokurora pienākums ir izvēlēties noteiktu tiesisko līdzekli, lai novērstu konstatēto likumpārkāpumu. Prokuroram ir iespēja izmantot dažādas metodes. Krievijas zinātnieki uzskata, ka pie prokurora uzraudzības tiesiskiem līdzekļiem pieder tikai tie paņēmieni un līdzekļi, kuri tiek paredzēti Prokuratūras likumā, kā arī citos tiesību normu saturošos aktos, ar nosacījumu, ka tie izmantoti tikai prokurora uzraudzības pār likuma izpildi procesā. Tātad, tiesiskajiem līdzekļiem piemīt tīri procesuāls raksturs, bet tiesisko līdzekļu pielietošanā, nolūkā noteikt un novērst likumpārkāpumu, arī rodas prokurora uzraudzības būtība.
Lai prokurors varētu veiksmīgi realizēt uzraudzību, ir ļoti svarīga tā sadarbība ar izziņas iestādēm. Šajā sakarā noteikti ir jāvērtē pirmstiesas izmeklēšanas modelis, kādus rezultātus tas dod un kādas problēmas atklāj. Lietas kriminālvajāšanai veiksmīgi nonāk prokuratūrā tad, kad izziņas izdarītājam un prokuroram ir vienota izpratne par kriminālprocesa mērķiem un uzdevumiem, kad egoistiskās ambīcijas no abām pusēm izplēnējušas kopīgā darbā. Šādu veiksmīgu piemēru nav mazums. Spēkā esošo pirmstiesas izmeklēšanas modeli var raksturot kā savstarpēju izziņas un kriminālvajāšanas atkarību. Jā šādas saiknes nav, uz labiem rezultātiem grūti cerēt. Taču jāpiebilst, ka jaunā Kriminālprocesa likuma pieņemšana palīdzēs pilnveidot prokurora un izziņas iestāžu (pēc Kriminālprocesa likumprojekta – izmeklēšanas iestāžu) sadarbību. Pavisam jauns kriminālprocesa subjekts "uzraugošais prokurors" ir ieviests, lai nodibinātu tuvāko kontaktu starp šīm divām institūcijām, veicot noziegumu izmeklēšanu.
Veicot pirmstiesas izmeklēšanu tiek aizskartas, bet dažreiz tiek būtiski ierobežotas cilvēku tiesības un likumiskās intereses, kas tiek garantētas LR Satversmē, starptautiskajos un valsts likumos. Prokuroram ir pienākums, lai likuma normas, kas regulē nozieguma izmeklēšanu, nekādā veidā netiktu pārkāptas, lai izmeklēšanas gaitā tiek ievērotas likuma prasības par krimināllietas apstākļu izpētīšanas pilnīgumu, objektivitāti un vispusību, netiek pieļautas izmeklēšanā nelikumīgās metodes. Prokuroram jāveic pasākumi likumpārkāpumu novēršanai, bet to atklāšanas gadījumā – pasākumus to likvidēšanai un cilvēktiesību un brīvību atjaunošanai.
Likumu ievērošanu izziņas iestādēs, prokurors konstatē uz viņu darbības produktu analīzes un novērtējuma pamata. Izziņas iestāžu darbība pamatā izpaužas izmeklēšanas darbībās, kuras veic pirmstiesas izmeklēšanas gaitā un, kas ir virzītas uz pierādījumu vākšanu. …
Šīs tēmas aktualitāte ir izskaidrojama ar virkni iemeslu. Pirmkārt, mūsdienās, kad tiek runāts par Latvijas Republikas tiesiskās valsts formēšanu, sakarā ar iestāšanos Eiropas Savienībā, ir nepieciešams ņemt vērā, ka viens no būtiskiem elementiem šajā procesā ir prokurora uzraudzības pilnveidošana. Jāatzīmē, ka nevienā citā valsts iestāžu darbībā netiek tik lielā mērā aizskartas personu tiesības un likumiskās intereses, kā kriminālprocesuālajā sfērā. Nekādi citi likumpārkāpumi nenodara cilvēkiem tādas tikumiskas un fiziskas ciešanas, kā likumpārkāpumi, kas saistīti ar nelikumīgu aizturēšanu un apcietinājumu, nepamatotu apsūdzēto saukšanu pie kriminālatbildības gadījumiem, kā arī ar nevainīgo personu sodīšanu. Otrkārt, neskatoties uz to, ka izziņas iestāžu darbība ar katru gadu tiek pilnveidota, kvalitatīvi sāk darboties policijas darbinieku kadru sastāvs (tiek paaugstināts viņu izglītības līmenis un kvalifikācija), tomēr to darbībā vēl joprojām ir vairāki trūkumi. Realizējot prokurora uzraudzību pār izmeklēšanu izziņas (izmeklēšanas) iestādēs, prokurori seko tam, lai policijas darbinieki strikti vadītos pēc prasībām, ko satur likumi un normatīvie akti. Prokuratūras uzdevumi šajā jomā tiks veiksmīgi risināti tikai ar nosacījumu, ja paši prokurori ievēros šīs normas. Kā norādīts prokuroru lomas vadlīnijās, prokuroram, pildot savus pienākumus ir: -jāveic savas funkcijas objektīvi un jāizvairās no jebkāda veida politiskās, sociālās, reliģiskās, rases, kultūras, dzimuma vai jebkāda cita veida diskriminācijas; -jāaizsargā sabiedrības intereses, jādarbojas objektīvi, atbilstoši jāņem vērā aizdomās turētā un cietušā stāvoklis un jāpievērš uzmanība visiem atbilstošajiem apstākļiem, neskatoties uz to, vai tie darbojas aizdomās turētājam par labu vai par ļaunu; -jāizvērtē cietušā uzskati un intereses, ja ir skartas viņu personiskās intereses.
- Advokāta, notāra, prokurora un tiesneša ētikas un profesionālās darbības salīdzinošā analīze
- Prokurora amata kandidāti
- Prokurora uzraudzība pār izmeklēšanu
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Procesuālo darbību un operatīvo kriminālmeklēšanas pasākumu integrācija noziegumu atklāšanā un izmeklēšanā
Дипломная для университета73
Оцененный! -
Cilvēku tirdzniecības tiesiskā regulējuma problēmas
Дипломная для университета82
TOP 50 -
Kriminālatbildība par dokumentu viltošanu
Дипломная для университета48
-
Kriminālatbildība par darba aizsardzības noteikumu pārkāpšanu
Дипломная для университета50
-
Administratīvie pārkāpumi vides aizsardzības jomā
Дипломная для университета55