SECINĀJUMI
Sabiedrisko attiecību aģentūru darbā lielu lomu spēlē klienti un to vēlmes, vajadzības un iespējas. Tas atspoguļojas arī tajā, kādas metodes tiks izmantotas sabiedrisko attiecību efektivitātes novērtēšanā.
Galvenā problēma saistībā ar novērtēšanu tika minēta klientu nevēlēšanās maksāt par sabiedrisko attiecību efektivitātes novērtēšanu, jo īpaši kvantitatīviem pētījumiem, to lielo izmaksu dēļ. Šī problēma, balstoties uz vairāku respondentu atbildēm, sakņojas arī neprecīzā izpratnē par to, kas ir sabiedriskās attiecības, kā un ko tās var panākt.
Pētījumus lielākoties pasūta lieli vietējie uzņēmumu vai kādi starptautiski uzņēmumi, taču lielums nevienmēr garantē, to, ka uzņēmums patiešām pasūtīs pētījumus un ievēros teorijā balstīto pieeju par pētījuma veikšanu pirms un pēc kampaņas, lai novērtētu tās ietekmi.
Problēma saistībā ar sabiedrisko attiecību novērtēšanu varētu slēpties arī uzskatos par sabiedrisko attiecību novērtēšanas nepieciešamību sabiedrisko attiecību aģentūru vidū. Jo tika izteikti viedokļi, ka citas metodes, kas prasa mazāk līdzekļu un laika, spēj sniegt atbildes uz to, cik kura kampaņa ir bijusi veiksmīga, turklāt mazām kampaņām pētījumi nav nepieciešami, jo nav novērojamas lielas socioloģiskas izmaiņas.
Aģentūras izmanto dažādas izpētes metodes, taču atzīst, ka pastāv vēl daudzas citas, un realitātē tiek izmantotas dažas. Daļa no minētajām metodēm, balstoties sabiedrisko attiecību teorijā, tiek uzskatītas par neformālām izpētes metodēm.
Pētījumi tiek veikti retos gadījumos, galvenokārt tad, ja ir liela kampaņa un klients ir gatavs par tiem maksāt.
Klienti, ar kuriem aģentūras sadarbojas ilgstošāk, labāk izprot, ko var panākt ar sabiedriskajām attiecībām un kā ir jāveic sabiedrisko attiecību darbs, tostarp novērtēšana.
…