Secinājumi
Apkopojot teorētiskajā literatūrā gūtās atziņas un pētījuma gaitā iegūtos rezultātus var secināt, ka:
• Gatavība skolai pedagoģiskajā un psiholoģiskajā literatūrā tiek traktēta kā vispārēja personības attīstība, kura ļauj bērnam iekļauties sistemātiskā mācību un audzināšanas procesā un sekmīgi apgūt tā saturu. Tā tiek definēta kā spēju un prasmju sistēma, kura jāapgūst pirmsskolēnam savā fiziskajā, psiholoģiskajā un sociālajā attīstībā. Nozīmīga loma šajā procesā ir bērna pieredzei, kura iegūta iepazīstot apkārtni, izziņas procesu attīstības līmenim, valodas attīstībai, uzvedības normu apguves līmenim, sociāli tikumiskajai pieredzei un mācību motivācijai.
• Nozīmīga vieta bērna sagatavošanas procesā skolai ir sociālo prasmju apguvei un bērna pieredzes veidošanai par dažādām situācijām, jo balstoties uz to, bērns mācās patstāvīgi orientēties sabiedrībā un dažādās tās norisēs un līdz ar to veiksmīgāk var adaptēties skolā.
• Adaptācija ir pielāgošanās jaunai situācijai, prasībām, noteiktiem apstākļiem, kas nemitīgi mainās, ar negatīvo, nelabvēlīgo apstākļu pārvarēšanu saistīta pielāgošanās videi.
• Bērns, kam ir pietiekami plaša un daudzveidīga agrākā pieredze, labi attīstītas sociālās prasmes, ir gatavs uzsākt skolas gaitas, iejusties jaunajā lomā, veidot attiecības un ir mazāk pakļauts stresam.
• Ir ļoti būtiski ievērot pirmsskolas vecuma bērna attīstības īpatnības, lai pilnībā izmantotu iespējas sekmēt bērnu sociālo prasmju attīstību un līdz ar to veiksmīgāku sagatavošanos skolas gaitām.
• Sociālās prasmes, kuras īpaši svarīgas pirmsskolas bērna adaptācijai skolā:
adekvāti reaģēt dažādās situācijās;
risināt vienkāršas problēmu situācijas sadzīvē;
gaidīt savu kārtu, rēķināties ar citiem, iesaistīties kopīgā darbībā;
izprast savas un citu jūtas, paust savas emocijas;
balstīties uz saviem spēkiem un lūgt palīdzību;
prasme klausīties un veidot sarunu.
prasme rūpēties par sevi, uzturēt kārtībā savu darba vietu;
spēja kontrolēt savu uzvedību atbilstoši situācijai;
Prasme ievērot uzvedības normas;
Spēja ieplānoto paveikt līdz galam;
Cieņa pret citiem cilvēkiem, viņu darbu un īpašumu.
• Bērnu adaptācija 1.klasē norit sekmīgi, j: bērni ir apguvuši nepieciešamās sociālās prasmes; bērni apzinās savu jauno sociālo lomu; ir saskaņota pirmsskolas vecuma bērniem skolai nepieciešamo sociālo prasmju apguve starp pirmsskolas un 1.klases skolotājiem.
• Pirmās klases skolēnu adaptācijas procesu skolā apgrūtina pretrunīgas pirmsskolas un skolas prasības, atšķirīga mācību programmas pedagoģiski psiholoģiskā bāze un nepietiekami saskaņotas pirmsskolas un sākumskola skolotāju prasības. Šī problēma būtu risināma savstarpēji sadarbojoties pirmsskolas un sākumskolas skolotājiem, lai veicinātu bērnu adaptācijas procesu skolā.
…