Дипломная
Технологии
Компьютеры, программирование, электроника
Vecāku loma bērnu sociālo tīklu lietojumā-
Vecāku loma bērnu sociālo tīklu lietojumā
Дипломная48 Компьютеры, программирование, электроника, Педагогика, Коммуникации, транспорт, связь
Nr. | Название главы | Стр. |
Annotation | 5 | |
Ievads | 5 | |
I. | Teorētiskā daļa. | 7 |
1. | Jaunie mediji: sociālie tīkli | 7 |
1.1. | Internets | 7 |
1.2. | Sociālie tīkli | 9 |
1.3. | Virtuālie sociālie tīkli | 12 |
1.4. | Mediju lietojuma un apmierinājuma teorija | 14 |
2. | Ģimene, bērns un mediji | 18 |
2.1. | Bērns ģimenē | 18 |
2.2. | Bērna psiholoģiskā attīstība un vajadzības | 21 |
2.3. | Bērnu jauno mediju lietošana | 22. |
II. | Praktiskā daļa. | 26 |
3. | Pētījuma metode | 26 |
4. | Pētījumā iegūtie rezultāti | 27 |
5. | Secinājumi | 48 |
Nobeigums | 51 | |
Izmantoto informatīvo avotu saraksts | 53 |
SECINĀJUMI
• Aptaujāto bērnu vidū katrs otrais bērns sociālos tīklus sācis lietot 7-8 gadu vecumā. Šādu pašu vecumu minēja arī seši aptaujātie vecāki, kuru bērni ir sociālo tīklu lietotāji. Secinu, ka velkamas paralēles starp skolas gaitu uzsākšanu un iesaistīšanos sociālajos tīklos, jo visdrīzāk uz to viens otru pamudina klasesbiedri.
• Manāma sakarība, ka vairāk bērnu – sociālo tīklu lietotāju ir ģimenēs, kuru mājās ir datori, kas ir brīvi pieejami bērniem, tas ir – koplietošanas dators vai speciāli bērnam iegādāts dators.
Secinu, ka vecāki ar tehnoloģiju iegādāšanu savai atvasei, veicina to, ka bērns sāk lietot datoru. Pašam savs dators sākumskolas bērnam vairs nav nekas neparasts. Savukārt bērni, kuriem mājās nav pieejams dators, visticamāk, bez sociālajiem tīkliem, neapgūst arī citas datora lietošanas prasmes.
• Gan bērnu aptaujas rezultāti, gan vecāku atbildes intervijās liecina, ka daļa bērnu sociālo tīklu lietošanai visbiežāk izmanto portatīvo datoru. Dažiem bērniem ir jau iegādāti pašiem savi datori, bet citi izmanto koplietošanas vai vecāku datorus.
• Vienbalsīgi visi vecāki, kuru bērni lieto sociālos portālus, atbildēja, ka arī viņi ir sociālo tīklu lietotāji. Savukārt, tie vecāki, kuru bērni nelieto sociālos tīklus, arī paši tos nelieto. Varam secināt, cik liels spēks ir tam, kādu piemēru savam bērnam rāda vecāki. Lietojot sociālos tīklus mājās bērnu klātbūtnē vecāki kaut neapzināti, taču ļoti ietekmē un pamudina bērnu uz sociālo tīklu lietošanu.
• Daļa vecāku uzskata, ka atrašanās bērna “draugu lokā” ir labs veids kā sekot līdzi tam, ko bērns dara sociālajos tīklos. Vecāki apzinās pastāvošos riskus, tādēl viņi izmanto izdevību savu bērnu “pieskatīt” virtuālajā vidē, taču tā ir tikai daļēja, jo viņi redz tikai dažas bērna aktivitātes, kuras ir publiski pieejamas.
• Sākumskolas vecuma bērni ir aktīvi sociālo tīklu lietotāji. 71% bērnu atzina, ka sociālos tīklus lieto katru dienu, un lielākā daļa tos lieto 2-3 stundas. Pēc vecāku domām bērni sociālajos tīklos pavada mazāk laika nekā to atzīst paši bērni. Tas varētu būt skaidrojams ar to, ka vecāki paši baidās nosaukt reālo laiku, cik ilgi bērns pavada pie datora. Otra iespēja ir vecāku neziņa, jo bērni sociālos tīklus var lietot arī slepus, zinot, ka vecāki tiem var pārmest.
• Gandrīz trešdaļa bērnu sociālajos tīklos pavada sešas vai vairāk stundas. Speciālisti uzskata, ka šajā gadījumā jau būtu jāsāk raizēties par iespējamo atkarību, taču, ņemot vērā, ka dati iegūti ar anketas palīdzību, nav iespējams uzzināt paplašinātu informāciju par šo lietotāju citiem būtiskiem paradumiem un apstākļiem.
• Gan vecāki, gan bērni kā biežāko bērnu sociālo tiklu lietošanas vietu min “mājas”. Interneta kafejnīcas vai bibliotēkas vairs nav tik aktuālas kā varbūt agrāk. Mūsdienās bērniem tehnoloģijas tiek iegādātas arvien jaunākā vecumā, līdz ar to bērniem interneta lietošanai nepieciešamās tehnoloģijas ir pieejamas mājās un nav nepieciešams kaut kur doties ārpus mājas.
• Bērni kā galvenos sociālo tīklu lietošanas iemeslu min “lai atpūstos un izklaidētos” un “lai sazinātos ar cilvēkiem”. Vecāki uzskata, ka bērni tos lieto, lai sazinātos ar klasesbiedriem un draugiem. Šeit apstiprinās Maslova piramīdas viena no cilvēka vajadzībām – sociālās vajadzības, kuras izpaužas kā nepieciešamība pēc piederības, komunikācijas un draudzības.
• Vecāki nav informēti, ka bērni sociālajos tīklos sazinās arī ar nepazīstamiem cilvēkiem. Turpretī lielākā daļa aptaujāto bērnu atzina, ka kādreiz ir satikušies ar sociālajos tīklos iepazītu cilvēku. Tātad bērni to dara slepus, baidoties, ka vecāki pret to varētu iebilst. Pietrūkst stingrākas vecāku kontroles, lai zinātu, kur un ar ko bērns satiekas.
• Vecāki pārāk maz interesējas, ko bērns dara sociālajos tīklos un kādiem mērķiem tos izmanto. Ja vecāki būtu par visu informēti, viņu attieksme būtu citādāka, taču, nezinot situācijas patieso būtību, vairāk kā pusei jeb 60% aptaujāto bērnu vecākiem nav iebildumu, ka viņu bērns lieto sociālos tīklus.
…
Bakalaura darba tēma ir “Vecāku loma sākumskolas bērnu sociālo tīklu lietojumā”. Darba ietvaros ir veikts pētījums ar mērķi noskaidrot sociālo tīklu lietošanas paradumus 6 līdz 12 gadus vecu bērnu vidū un vecāku ietekmi uz to lietošanu. Lai sasniegtu pētījuma mērķi, ir izvirzīti vairāki uzdevumi, no kuriem galvenie ir: apkopot un analizēt pieejamo teoriju, kas attiecas uz virtuālajiem sociālajiem tīkliem, internetu, bērnu vajadzībām un psiholoģisko attīstību, kā arī mediju lietojuma un apmierinājuma teoriju; ar anketas palīdzību noskaidrot sākumsskolas vecuma bērnu sociālo tīklu lietošanas paradumus un vecāku ietekmi uz tiem; ar dziļo interviju palīdzību noskaidrot, kāda ir vecāku loma sākumsskolas bērnu virtuālo sociālo tīklu lietojumā; analizēt iegūtos dziļo interviju materiālus un sniegt priekšlikumus par attiecīgo problēmu. Pētījuma ietvaros aptaujāti 179 bērni vecumā no 6 līdz 12 gadiem un nointervēti 10 sākumsskolas vecuma bērnu vecāki. Izejot no iegūtajiem datiem, tiek izdarīti secinājumi un izvirzīti priekšlikumi. Sociālo tīklu lietošana bērnam sniedz iespējas un apmierinājumu, bet vienlaikus pakļauj arī dažādien riskiem. Tomēr, ja vecāki seko līdzi bērna aktivitātēm un tajos pavadītajam laikam, tad sociālo tīklu ietekme uz tiem vērtējama pozitīvi.
Pielikumu nav
- 3-4 gadīgu bērnu atmiņas attīstības īpatnības
- Sociālā pedagoga loma darbā ar vardarbībā cietušajiem bērniem
-
Vecāku loma bērnu sociālo tīklu lietojumā
Дипломная48 Компьютеры, программирование, электроника, Педагогика, Коммуникации, транспорт, связь
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!3-4 gadīgu bērnu atmiņas attīstības īpatnības
Дипломная для университета62
Оцененный! -
Sociālā pedagoga loma darbā ar vardarbībā cietušajiem bērniem
Дипломная для университета44
Оцененный! -
Sensoro spēju un runas vienotība bērnu intelektuālā attīstībā 5 – 6 gadus veciem bērniem
Дипломная для университета68
-
Bērnu ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem integrēšanas iespējas speciālajā internātskolā
Дипломная для университета43
Оцененный! -
Bērnu ar garīgās attīstības traucējumiem pedagoģiskās integrācijas procesu izvērtējums vispārizglītojošās skolās
Дипломная для университета67
Оцененный!