Дипломная
Предпринимательство и право
Экономика
Vienota digitālo pakalpojumu nodokļa ieviešanas koncepta ...-
Vienota digitālo pakalpojumu nodokļa ieviešanas koncepta izvērtējums
2021–2025 гг.
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 6 | |
1. | Digitālās ekonomikas, digitālo pakalpojumu un DPN teorētiskie aspekti | 8 |
1.1. | Digitālās ekonomikas un digitālo pakalpojumu jēdziens | 8 |
1.2. | Digitālo pakalpojumu nodoklis | 14 |
1.2.1. | Pagaidu nodoklis digitālajiem pakalpojumiem | 16 |
1.2.2. | BEPS 2 pīlāru plāna koncepts | 20 |
2. | Digitālā pakalpojuma nodokļa ieviešanas analīze | 26 |
2.1 | Digitālo pakalpojumu attīstība | 26 |
2.2. | Digitālo pakalpojumu eksports | 32 |
2.3 | DPN ieviešanas izaicinājumi | 39 |
2.3.1. | ASV protesti pret DPN nacionālā līmenī | 39 |
2.3.2. | DPN ieviešana un iespējamie riski | 42 |
3. | UIN piemērošana digitālajiem pakalpojumiem Latvijā | 48 |
3.1. | Papildus budžeta ieņēmumi no UIN piemērošanas digitālajiem pakalpojumiem | 48 |
3.2. | Nodokļu maksātāju reģistrācija un saistības | 55 |
3.3. | Latvijas mediju nozares atbalsta nepieciešamība | 57 |
Secinājumi un priekšlikumi | 62 | |
Izmantotās literatūras un avotu saraksts | 64 | |
Apzīmējumi | 70 |
Secinājumi un priekšlikumi
Secinājumi:
1. Pēdējos 20 gados, pateicoties tehnoloģiskajiem sasniegumiem informācijas un komunikāciju tehnoloģijās (IKT), lielāka pārrobežu tirdzniecība būtībā ir digitāla un šī ir tendence, kas, turpināsies arī nākotnē;
2. Attīstoties digitālo pakalpojumu tirdzniecībai un nepietiekamiem regulējumiem šajā jomā, tiek veicināta negodīga uzņēmumu nodokļu nomaksa digitālo pakalpojumu sniegšanas valstī, par fizisko uzņēmuma atrašanās valsti izvēloties to, kurā ir zems nodokļu nomaksas slogs nevis to, kurā tiek radīta šo pakalpojumu vērtība;
3. OECD/G20 valstu BEPS 2 pīlāru projekts pozitīvi ietekmēs digitālo pakalpojumu tirdzniecību globāli, kā arī Latvijas ekonomiku nacionālā līmenī, piemērojot jaunu, vienotu nodokļu likmi digitālajiem pakalpojumiem BEPS dalībvalstu ietvarā un iekasējot šos nodokļu ieņēmumus valsts budžetā;
4. Ieviešot globālo minimālo UIN 15% apmērā, ieņēmumi no digitālo pakalpojumu sniegšanas tiktu novirzīti katrai iesaistītajai jurisdikcijai atkarībā no digitālo pakalpojumu lietotāju ģeogrāfiskās statistikas, tādējādi arī izvairoties no dubultas uzlikšanas vieniem un tiem pašiem ieņēmumiem;
5. BEPS apkarošanā lielākais uzsvars tiek likts tieši uz ASV dibinātajiem uzņēmumiem, balstoties uz visapjomīgāko digitālo pakalpojumu eksporta tirgu pasaulē, kas pēc 2020. gada datiem ASV tiek sasniegts 533,09 milj. ASV$;
6. Lielākoties starptautiskie uzņēmumi, kas rada problēmas un kropļo konkurenci tirgū, ir uzņēmumi no ASV, piemēram, “Amazon”, “Apple”, “Microsoft”, “Meta”, “AT&T” un “Alphabet”, kurš pēc 2021. gada ienākumiem no kopējā pārdoto digitālo pakalpojumu apjoma pasaulē tiek ierindots pirmajā vietā, sasniedzot 228,71 mljrd. ASV$.;
7. Pēc 2019. gada datiem visapjomīgākie ienākumi no Latvijas patērētājiem par saņemtajiem digitālajiem pakalpojumiem ir tādos ārvalstu digitālo pakalpojumu uzņēmumos kā Alphabet”, “Meta”, “AirBnB”, “Booking”, “Ebay”, “Etsy”, kā arī “Linkedin”.
…
21. gadsimta tirdzniecībā, attīstoties tehnoloģijām, digitālie pakalpojumi kļūst arvien pieprasītāki un ieņem nozīmīgu lomu iedzīvotāju ikdienā. Tomēr, skatoties no tiesisko regulējumu puses, ir skaidrs, ka trūkst regulējumi, kas samazinātu nevienlīdzību digitālās ekonomikas nodokļu nomaksā. Šajā gadsimtā diemžēl digitālā ekonomika attīstās straujāk nekā tai tiek piemērotas nepieciešamās regulas. Tradicionālās nodokļu regulēšanas sistēmas vairs nav piemērotas mūsdienu ekonomikai, kur strauji pieaug digitālās ekonomikas klātbūtne. Piemēram, 2000. gadā, kad tika pieņemta ES direktīva par elektronisko tirdzniecību, tādi milzu uzņēmumi kā “Instagram” vai “Facebook”, kuriem viens no pakalpojuma veidiem ir apmaksātās reklāmas, vēl nepastāvēja. Šobrīd šie gigantu uzņēmumi izmanto izdevību DPN neesamībā, nemaksājot nodokli valstī, kur reāli ir notikusi uzņēmējdarbība. Balstoties uz faktu, ka digitālo pakalpojumu sektorā uzņēmumiem nav nepieciešama fiziska klātbūtne, lai veiktu uzņēmējdarbību konkrētā valstī, tad par nodokļu nomaksas vietu tiek izvēlēta valsts ar pēc iespējas zemāku nodokļu nomaksas slogu. Tā kā šī situācija globālajā ekonomikā uzņēmumiem rada nevienlīdzīgus konkurences apstākļus, ES strādā pie jauna, vienota DPN koncepta, kas spētu mazināt starptautisko uzņēmumu negodīgu nodokļu nomaksu, palielinot arī katras valsts budžeta nodokļu ieņēmumus no digitālo pakalpojumu tirdzniecības, kas attiecīgi virzītu vienlīdzīgu ES valstu attīstību, tai skaitā arī Latvijas ekonomikas attīstību. Papildus budžeta ienākumi no starptautisko uzņēmumu nodokļu nomaksas spētu attīstīt mediju nozari Latvijā.
- Finanšu sistēmas dalībnieku sniegto pakalpojumu salīdzinājums un akcīzes nodokļa laikrakstu sleju analīze
- Uzņēmuma ienākuma nodokļa aprēķins un uzskaite grāmatvedībā
- Vienota digitālo pakalpojumu nodokļa ieviešanas koncepta izvērtējums
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Elektroniskās komercijas ieviešanas un attīstīšanas (mobilās komercijas ieviešanas) analīze
Дипломная для университета58
Оцененный! -
Akcīzes nodokļa ietekme uz Latvijas Republikas budžetu
Дипломная для университета52
-
Pievienotā nodokļa ietekme uz LR budžetu
Дипломная для университета60
-
Pievienotās vērtības nodokļa piemērošana autotransporta pakalpojumu jomā SIA “R****ra”
Дипломная для университета41
-
Pievienotās vērtības nodokļa likuma grozījumu ietekme uz uzņēmējdarbības vidi Latvijā
Дипломная для университета50