Дипломная
Гуманитарные науки
Психология
Vientulības pārdzīvojuma un vērtību orientāciju sakarības...-
Vientulības pārdzīvojuma un vērtību orientāciju sakarības pētījums jauniešiem 20-25 gadu vecumā
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | ||
Teorētiskā daļa | ||
1.nodaļa. | Vientulības pārdzīvojuma pētījums jauniešiem 20-25 gadu vecumā | |
1.1. | Jēdziena „vientulība” skaidrojums | |
1.2. | Vientulības pētīšanas teorētiskās pieejas | |
1.3. | Vientulības pētījumu metodes un rezultāti | |
2.nodaļa. | Vērtību orientāciju pētījums jauniešiem 20-25 gadu vecumā | |
2.1. | Jēdziena „vērtību orientācijas” skaidrojums | |
2.2. | Vērtību orientāciju pētīšanas teorētiskās pieejas | |
2.3. | Vērtību orientāciju pētījumu metodes un rezultāti | |
Teorētiskās daļas secinājumi | ||
Empīriskā daļa | ||
3.nodaļa. | Vientulības pārdzīvojuma un vērtību orientāciju sakarības pētījuma jauniešiem 20-25 gadu vecumā rezultāti | |
3.1. | Pētījuma dizains | |
3.1.1. | Izlase un tās pamatojums | |
3.1.2. | Metodiku apraksts un to pamatojums | |
3.1.3. | Pētījuma rezultātu apstrāde pēc metodikām | |
3.1.4. | Pētījuma procedūra | |
3.1.5. | Datu apstrādes matemātiskās metodes | |
3.2. | Pētījuma datu kvantitatīvā analīze | |
3.2.1. | Vērtību orientāciju atlases kritērija izvēle | |
3.2.2. | Vērtību sadalījums grupā, kas subjektīvi pārdzīvo vientulību un grupā, kas subjektīvi nepārdzīvo vientulību ar Pīrsona “Hi-kvadrāta” kritērija palīdzību | |
3.3. | Pētījuma datu interpretācija | |
Empīriskās daļas secinājumi | ||
Nobeigums | ||
Lietišķais aspekts | ||
4.nodaļa | Darba praktiskais nozīmīgums un rekomendācijas | |
Literatūra |
Mūsdienās interese par nošķirtības un vientulības problēmu ir diezgan dabiska. Tas saistīts ar šībrīža sociālo situāciju, kurai raksturīga nenoteiktība un nestabilitāte. Intensīvas izmaiņas politikas, ekonomikas un kultūras sfērās ietekmē savstarpējo attiecību struktūru un cilvēka apziņu.
Mūsdienu sociālā situācija prasa no cilvēka papildus resursu piesaistīšanu, lai formētos adekvātas adaptīvas iespējas mainīgajai pasaulei. Tomēr ne katrs cilvēks ir gatavs pieņemt jaunos eksistēšanas nosacījumus. Daudzi cilvēki pārdzīvo vecu, nozīmīgu saišu sairšanu, nespēj veidot jaunas attiecības, vienlaicīgi izjūtot pēc tām vajadzību. Nozīmīgu attiecību trūkums vai arī to virspusējība izsauc asu vientulības pārdzīvojumu. Vientuļš cilvēks – subjekts, kas pārdzīvo grūtības ar savstarpējo mijiedarbību sabiedrībā. Vientulība ir dziļš emocionāls pārdzīvojums, kas ir spējīgs pārvērst uztveri, laika sajūtu un sociālo darbību raksturu.
Vientulības problēma ir kļuvusi par attīstīto valstu lāstu, tā bieži ir depresijas un agresijas attiecībā pret sevi vai apkārtējo sabiedrību iemesls, tādēļ arī valstīs ar augstāku dzīves līmeni ir augstāks arī pašnāvību skaits.
Vientulība tiek novērtēta kā nelabvēlīga parādība un smagu pārdzīvojumu auglis. Tā spēj izlīst cauri visai personības struktūrai un izplatīties kā kognitīvajā, tā emocionāli-regulatīvajā un gribas sfērā.
Pat cilvēks, kas ir spējīgs tikt galā ar pārdzīvojumiem, regulējot vientulības izteiktību var izjust pasivitāti un bezpalīdzību. Vientulība – tā ir sarežģīts, daudzpusīgs, dinamisks fenomens, ko nosaka daudzi faktori.
Vientulības satura neviennozīmīgums paredz dažādas tās izpētes pieejas, tās rašanās iemeslus. Tas nosaka vientulības daudzpusīgumu zinātniskajā un arī individuālajā apjēgšanā.
Vērtību izvēles problēma pastāv jau daudzus gadsimtus. Šo tēmu vēl joprojām pēta sociologi, ētikas pētnieki, estētiķi un filozofi. Par psiholoģiskās analīzes priekšmetu arvien biežāk kļūst dažādās formas patvaļīgas indivīda aktivitātes, pasaules redzējuma nostādnes, tā ikdienas apziņa, apkārtējās pasaules izskaidrojuma tipi, cilvēka attieksme pret savu likteni, ar ko pēc dažu autoru domām, tiek regulētas personības vērtību orientācijas. Neskatoties uz to, ka līdz pat mūsdienām fenomens „vērtības” piesaista daudzu zinātnisko sfēru pētniekus, līdz šim nav izveidota viena „vērtību orientāciju” koncepcija kā zinātnē kopumā, tā arī psiholoģijā, pie tam, „vērtību orientācijām” tiek piedotas dažādas nozīmes dažādās psiholoģijas skolās.
Praktiski visas filozofiskās un psiholoģiskās skolas un virzieni atbilstoši saviem pasaules redzējuma principiem aplūkoja vientulības fenomenu. Vientulības problēmu pētījuši: E.Fromms, K.Horni, V.Frankls, Ž.P.Sarts, A.Kjerkegors, K.Jasperss u.c.
D.Rasela un M.Fergusona UCLA vientulības skala tika izveidota subjektīvā vientulības pārdzīvojuma vai sociālās izolācijas novērtēšanai.
Ielūkojoties ASV zinātnieku pētījumos, ir iespēja gūt zināmu priekšstatu par to, kā pusaudzis sadzīvo ar vientulības izjūtu un kā tā saistās ar viņa dzīves stila atsevišķiem aspektiem.
T.Brennans rakstā “Vientulība pusaudžu vecumā” (Tim Brennan “Lonelinss at Adolescence”), balstoties uz trim apjomīgiem pētījumiem Brennan&Auslander (1979), Ostrov&Offer (1978), Wood&Hannell (1977) un virkni citu pētījumu, izdara secinājumu, ka 15-20% pusaudžu populāciju iet cauri sāpīgai vientulībai, bet 50% ir pieredze atkārtoti, periodiski izjust vientulību.
Amerikāņu psihologi, kas nodarbojušies ar vientulības izzināšanu un apzināšanu (K.I.Kutrona, K.Rubinsteine, F.Šeivers) apgalvo, ka vientulību var sastapt visos vecuma posmos, bet īpaša riska pakāpe ir vēlīnā pusaudža un agrīnās jaunības periods.
U.Tomass un F.Znaņeckis (1918) izmantoja jēdzienu „vērtības” socioloģijā, tad kad pirms viņiem tas tika izmantots tikai filozofijā. Autori savā slavenajā darbā „Poļu zemnieks Eiropā un Amerikā” aplūko „attieksmi” kā jēgas, sociālā objekta pārdzīvojumu. Jēdzienu „vērtību orientācijas” ievieš T.Pārsons (1935).
Olports, Vernons un Lindsijs 30-tajos gados izdala 6 vērtību orientāciju tipus saskaņā ar galveno interešu virzienu: teorija, metodoloģija, zinātne; ekonomika; politika, ideoloģija; sociālie institūti; reliģija un ieražas; māksla, literatūra, skaistais. Šādas klasifikācijas pamatā ir E.Šprangera tipoloģija (1913), kurā viņš izdala 6 personības tipus.…
Darbs veltīts vientulības pārdzīvojuma un vērtību orientāciju sakarības izpētei jauniešiem 20-25 gadu vecumā. Pētījums ir kompakts ar interesantiem pētījuma rezultātiem. Izmantots liels skaits literatūras avotu. Par darbu saņemts augsts novērtējums.
Visiem citātiem atsauces nav norādītas.
- Daudzdimensiju skalēšana un izmantošana ekonomikas, tirgzinību un reklāmas pētīšanā un izvērtēšanā
- Vērtības un vērtību sistēma
- Vientulības pārdzīvojuma un vērtību orientāciju sakarības pētījums jauniešiem 20-25 gadu vecumā
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Laulības šķiršanas ietekme uz bērnu un sociālais darbs šajā procesā
Дипломная для университета50
-
Pazeminātas apziņas izpausme pusaudžu vecumā
Дипломная для университета47
-
Agresivitātes un emocionālās noturības rādītāju salīdzinājums 12 - 14 gadus veciem pusaudžiem no pilnām un nepilnām ģimenēm un bērnu namu audzēkņiem
Дипломная для университета73
-
Rotaļas izmantošana 6-7 gadu vecu bērnu socializācijā
Дипломная для университета43
Оцененный! -
Priekšstati par profesijas izvēli no vecāku un bērnu pozīcijām
Дипломная для университета46
Оцененный!