Vecumposmu izmaiņas var notikt strauji un kritiski, bet tās var notikt arī pakāpeniski, lēnām. Ja attīstība norisinās strauji un kritiski, periodus citu no cita atdala krīzes, turpretī, ja attīstība norisnās pakāpeniski, periodus citu no cita atdala fāzes. Ja attīstība norisinās pakāpeniski, tad personības jaunās kvalitātes uzkrājas pamazām, neredzami. Attīstība var pēkšņi izpausties lūzums – krīze. Tā var ilgt mēnesi, pusgadu, gadu. Īsā laikā bērns strauji izmainās, personības pamatiezīmes izmainās kopumā. Krīžu laikā attīstība var norisināties vētraini, graujoši. Bērni šajā laikā kļūst grūti audzināmi, nepakļāujas pedagoģiskajai iedarbībai, kura pavisam nesen vēļ bija efektīva. Pasliktinās sekmes, zūd intrese par to, kas iepriekš bija saistoš, mazinās darba spējas, parādās konflikti ar peiaugušajiem, kā arī dziļi eikšējie konflikti un pārdzīvojkumi.…