Salīdzot savu pieredzi un uzskatus par šo tēmu, es vēlētos apskatīt vienu no vērtīgākajām grāmatām, ko esmu jebkad lasījusi. Tās nosaukums ir „Fish” un tā ir plāna, īsa grāmata, ko New York Times it atzinis par bestselleru. Uz grāmatas rakstīšanu autori iedvesmojās pēc tam, kad viens no autoriem apmeklēja un izveidoja īsfilmu par pasaulslavenu zivju tirgu Sietlā, Vašingtonas štatā, ASV. Īsfilma ir atspoguļojums ikdienas dzīvei Pike Place zivju tirgū, kas parāda to, ka ar īpašiem pasākumiem un pieeju ir iespējams pievilināt cilvēkus pat uz tik parasti nepatīkamu vietu, kā zivju tirgus - gan darbiniekus, gan apmeklētājus. Pirmsākumos, šis tirgus neatšķīrās ne no viena cita zivju tirgus uz pasaules. Nepatīkama smaka, garu darba dienu nomocīti pārdevēji, netīrība... Tajā nebija nekas, kas liecinātu par to, ka šī vieta ir „dzīva” un, ka ir kaut viens iemesls, lai turp dotos, kā tikai pēc vakariņām. To saprata arī paši pārdevēji un vienu dienu nolēma, ka kaut kas ir jāmaina. Zivju tirgus ir un paliks zivju tirgus, to viņi izmainīt nespēs, bet to kā šis zivju tirgus ir pasniegts pircējam gan. Viņi uzsāka dažnedažādas izklaidējošas atrakcijas, lai izceltos citu tirgu vidū. Viņi izdomāja saukļus, sāka uzrunāt cilvēkus, izteikt jokus, dziedāt dziesmas, būtībā šo vietu pataisot par sava veida šovu. Tas sāka piesaistīt pircējus vienus pēc otra, pat tūristi sāka apmeklēt šo vietu, kā arī mediju uzmanība bija apbrīnojama, kas to padarīja par pasaulslavenu. Autori uzrakstīja šo grāmatu galvenokārt, lai dotu iedvesmu kompānijām izveidot lielisku iekšēju atmosfēru un celtu darbinieku motivāciju un produktivitāti, bet es uzskatu, ka autoru padomi un pamatideja noder gan ārēju, gan iekšēju attiecību veidošanai, jo šis nekad nebūtu izvērsies par veiksmes stāstu bez idejas, ka sakārtojot tirgu no iekšas, ārējās problēmas atrisināsies pašas no sevis un šī atmosfēra izveidosies par bezmaksas kampaņu. Mans mīļākais citāts no šīs grāmatas ir kodolīgs kopsavilkums vispārējai idejai par to, ka īpaša pieeja vai pasākums koncentrējoties uz patērētāju, ir atslēga uz veiksmi biznesā, jo galu galā bez pieprasījuma nebūs piedāvājuma. Tā kā grāmata ir angļu valodā, es to pārtulkošu saviem vārdiem. …