Lai sāktu analizēt brendu vadību, vispirms būtu jānoskaidro - kas ir brends?
Latviešu valodā brendu pieņemts saukt par produkta marku, zīmolu, ir vēl arī preču zīme.
Ar ko tad īsti visi šie termini atšķiras?
Pēc Dečernatonija un Makdonalda definīcijas laba produkta marka sastāv no skaidri identificējama produkta nosaukuma, pakalpojuma, personas vai vietas un veidota tā, ka pircējs vai lietotājs uztver to kā pievienoto vērtību, kas ir visatbilstošākā viņa vēlmēm. Turklāt produkta markas panākumi ir atkarīgi no tā, vai tās pievienotās vērtības būs ilgtspējīgākas salīdzinājumā ar konkurentu markām. Produkta markas papildus elementi var būt saistīti gan ar produkta kvalitāti, gan ar statusu, ko pircējam garantē tās imidžs, gan ar atvieglotu izvēli, pieņemot pirkšanas lēmumu.1
Kas ir brends? Vārds brends ir radies no Angļu valodas vārda “brand”, kas tulkojumā nozīmē produkta marka. Jo arī jēdzienu “brends” var skaidrot kā preces intelektuālo pusi:
Tā izteikta tikai konkrētai precei raksturīgā nosaukumā un dizainā;
Preces komunikācija ar patērētāju ir noturīga un stipra;
Precei ir papildu vērtība, pamatota ar racionālu un emocionālu izdevīgumu patērētājiem.
Tas viss tikai nozīmē to, ka varam vilkt vienādības zīmi starp šiem abiem terminiem, klāt pievienojot arī trešo - zīmols. Katram jēdzienam būs savs piekritēju pulks un dažādās situācijās tiks piemērots atbilstošākais.
Šajā darbā pieturēsimies pie jēdziena “brends”, jo arī uzņēmumā, ar kuru autoriem ir darba attiecības, pieņemts produktu marku, zīmolu apzīmēt ar vienkāršo, anglisko atvasinājumu.
Lai precīzāk aprakstītu brenda nozīmi (skat. att.1), ir vērts aplūkot vēl divus terminus, ar kuriem bieži vien tas tiek sajaukts. …