Asociācijas un alianses
Stratēģiskie aliansi starp dažādu valstu kompānijām klust arvien populārāki. Starpfirmu alianšu mērķi ir visai dažādi, tomēr biežāk to mērķis ir korporāciju zinātniskā potenciāla apvienība, ražošanas kooperēšana un risku sadalīšana.
Starptautiskie ražošanas kooperēšanas līgumi ir nozīmīgs faktors ražošanas izmaksu samazināšanai TNK uzņēmumos. Kā piemēru var minēt līgumu starp „General Electric” korporāciju (ASV), kurai pieder 12 nozares nodaļas, turklāt katra no tām ir pasaules līderis savā jomā, un „Toshiba” (Japāna) par sadarbību gāzes turbīnu ražošanā un mārketingā.
Daudzi stratēģisko alianšu veidi virzīti uz sortimenta un patērētāju loka paplašināšanu. Tādi aliansi paredz sadarbību mārketinga pētījumos, noieta kanālu, informācijas avotu un reklāmas kampaņu izmantošanā.
Ir gadījumi, kad stratēģiskie aliansi noved pie dalībnieku saplūšanas. Tādējādi, stratēģisko partnerattiecību pirmajā posmā amerikāņu korporācija „Ford” un japāņu kompānija „Mazda” veica savstarpēju virsbūvju un transmisiju piegādi jaunajām korporācijas „Ford” automobilim „Escort”. Ar produkcijas sortimenta paplašināšanas nolūku daudzu „Ford” modeļu montēšana tika veikta japāņu rūpnīcās, savulaik eiropiešu rūpnīcās ražoja modeli „Mazda”.