Kontrole ir uzraudzība pār plānu izpildi un nepieciešamo plānu korekciju, lai piemērotos iekšējās un ārējās vides izmaiņām un sasniegtu organizācijas mērķus.
Kontroles mērķis – paredzētajā laikā nodrošināt menedžerus ar objektīvu informāciju par stāvokli organizācijā salīdzinājumā ar plānoto un attiecīgiem darbības rādītājiem.
Menedžeri kontroles funkciju sāk no tā brīža, kad tiek noteikti organizācijas mērķi un uzdevumi. Kontroles nepieciešamību nosaka:
• nenoteiktība – izstrādājot uzņēmuma darbības plānu, vērā tiek ņemta tikai pašreizējā situācija un nākotnes prognozes, kas var būt ļoti precīzas, bet tomēr tas ir tikai plāns, kas rada nenoteiktību. Iecerēto plānu īstenošanu var ietekmēt dažādi faktori: likumu maiņa, sociālo vērtību izmaiņas, tehnoloģija, konkurences apstākļi, tirgus situācija u.c. mainīgi lielumi, kas cieši saistīti ar organizācijas plāniem. Dažādi apstākļi noteiktos mērķus var mainīt pat par 100%. Svarīgs faktors ir arī paši cilvēki un viņu psiholoģija.
• kļūdu/problēmu atklāšana un labošana – ja rodas problēmas un kļūdas, tās ir jāizlabo un jāizpēta, kāpēc radušās. Analizējot iepriekšējo kļūdu avotus, var paredzēt arī atkārtotu kļūdu un problēmu iespējas. Ja to neņem vērā, tad šo kļūdu uzkrāšanās var radīt kritisku stāvokli uzņēmumā. Pieļaujot 1 kļūdu, nākamā kļūda var būt daudz lielāka un pat nenovēršama.
• panākumu nodrošināšana – svarīgi, lai kontrole palīdzētu noturēt jau sasniegtos panākumus. Salīdzinot reālos rezultātus ar plānotajiem, menedžeris var noteikt vai plāni ir bijuši veiksmīgi, tātad noteikt visefektīvākos darbības virzienus. Kad virzieni ir noteikti, vadība var izlemt, kādā veidā uzņēmumam ir jāpaplašinās un kāda nozare jāstimulē. Nosakot veiksmes un neveiksmes, organizācija var laikus pielāgoties dažādām pārmaiņām gan organizācijā, gan ārpus tās.