-
Kultūras vēsture
Uzdevums ir pārvarēt cilvēka izolētību no pasaules un pacensties ieraudzīt lietu kopsakarību. Kultūra ir ne tikai tas, kas ir bijis, bet arī tas, kas ir ar mums. Paplašina redzējumu. Sevis izziņa. Kultūras vēsture ir cilvēku orientācija.
Kultūras jēdziens tiek lietots tikai 18.gs. Kaut arī tas tiek lietots jau agrāk tikai citā nozīmē. Latīņu valodā natura - daba, tas, kas notiek pats par sevi; cultura - pretējs natura; physis - sākotnējā nozīmē vieta, kur notiek spontāna dzimšana.
Kultūra sākas brīdī, kad kāds process nenotiek pats par sevi. Ir vajadzīgs mērķis, uzdevums, iedarbības pasākumi un tad no natura pāriet par cultura. Cilvēks ir kultūras būtne. Viss būtiskais un izšķirīgais ir process. Kultūra ir viss cilvēciskais. Dabiskā un mākslīgā eksistence.
Cicero (Cicerons) 1.gs. p.m.ē.: “Cilvēks, kas nezin vēsturi, ir lemts palikt par bērnu”.
18.gs. sāk lietot šādā kontekstā, pārsvarā garīgs Eiropocentrisms. Prāts ir centrs un visu mēra ar prāta mēru. Franči un angļi ir kultūru centrs. Prāta gaismas (Herders). Kultūra par pārdomu priekšmetu kļūst 20.gs. Eiropas kultūra nav vienīgā. Pievēršas citām kultūrām. Cik nopietnu autoru, tik definīciju.
Informatīvā kultūras definīcija - (Jo sakārtotāka, jo augstāks līmenis) - neģenētiskais informācijas kopums, ko izstrādā, kodē, fiksē un nodod tālākām paaudzēm cilvēce savā attīstības gaitā.
Kultūra ir īpašā veidā organizēta informācija. Ir vajadzīgs mehānisms, kā nodot tālāk. Kultūras process - izstrādāšana, kodēšana (māksla utt.), nodošana tālāk.
Kultūras vēstures uzdevums ir atlasīt informāciju. Parādīt vēsturē kā vienu veselu. Kultūras mehānisms. Inducēt cilvēkā stāvokļus, kurus nosaka cilvēciskums. Kopā ar jaunu redzējumu palīdz uzzīmēt jaunu. Mākslas darba aplūkošana - nevar ieraudzīt to, kas ir dabā. Mūs piespiež skatīties uz pasauli savādāk. Pirms un pēc ir dažādas pasaules. Organizēt redzes viedokli tā, kā mēs parasti neredzam.
Cita sakārtotības pakāpa. Mēs sakārtojamies un pārkārtojamies. Cilvēkā satiekas kultūra un bioloģiskais. Nevar paļauties uz cilvēku. Savāc un sakārto attiecības. Jāpaļaujas uz ko vairāk.
Vai kultūrā ir progress? Ir nozares, kurās ir, bet ir tādas, kurās nav.
Nedrīkst pieļaut 1 kultūras absolutizāciju vai visu pielīdzināšanu.…
Apskatītas sekojošas tēmas: kultūras jēdzienu, spēles elements kultūrā un kultūra kā spēle, cilvēks mitoloģiskajā pasaules ainā, mīts un rituāls, tabu, sievišķā un vīrišķā attiecību kultūra, 8.-3.gs.p.m.e., budisma problemātika un Buda, Bībele un vecā derība, darbības vieta un laiks, autori bībelei, bībeliskā vēsture, senā grieķija, Krētas un Miķētas kultūra, grieķu pasaules izpratnes modelis, grieķu politiskā kultūra, Atēnu politiskā struktūra, grieķu kultūra, reliģija, kults un tā norise - reliģiskā prakse, grieķu teātris, valoda un literatūra, zinātne, laulība, sekss, mīlestība, olimpiskās spēles, grieķu dzīves aspekti, Romas kultūra, etrusku un romiešu kultūra, Grieķijas ietekme uz Romu, Romas politiskā kultūra,
- Kultūras vēsture
- Neolītiskā revolūcija
- Vecpuišu ballītes norise
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Termini kultūras vēsturē
Конспект для средней школы17
-
Kultūras vēsture
Конспект для средней школы5
-
Hronoloģiska Romas kultūras vēsture. 7.gs.p.m.ē. - 3.gs.m.ē.
Конспект для средней школы2
-
Tematiskais plānojums kultūras vēsturē 10.klasei
Конспект для средней школы5
-
Nozīmīgākie gadskaitļi Latvijas kultūras vēsturē
Конспект для средней школы4