1. Latvijas ārējā tirdzniecība
Pēc neatkarības atgūšanas 1991. gadā Latvijas ārējā tirdzniecībā ir notikušas ievērojamas izmaiņas, kas cieši saistītas gan ar Latvijas tautsaimniecībā, gan pasaules ekonomikā notiekošajām pārmaiņām. Līdz ar iestāšanos ES ( Eiropas Savienībā ) Latvijai saistoša ir arī tās kopējā ārējās tirdzniecības politika.
Latvijas tirdzniecības apjoms ar Igauniju un Lietuvu ir salīdzinoši liels, jo tās ir Latvijas kaimiņvalstis un preču pārvadājumu attālums ir neliels. Taču, piemēram, ar Portugāli, Grieķiju vai Urugvaju, Latvijas tirdzniecības apjoms ir mazāks, jo ievērojamais attālums no Latvijas līdz tām ir būtisks tirdzniecību ierobežojošs faktors.
Tomēr Latvijas ārējā tirdzniecība ir aktīvāka ar Igauniju un Lietuvu, nekā ar Krieviju vai Baltkrieviju, lai gan ģeogrāfiski visas tās ir Latvijas kaimiņvalstis. Tirdzniecību nereti var būtiski mainīt citi faktori – ekonomiskās sadarbības līgumu esamība starp valstīm, politisko iekārtu līdzība vai atšķirības, valodas tuvība vai barjeras u.c.
Ārējā tirdzniecība ir viena no galvenajām jomām, kas uztur valsts nacionālo labklājību. Ar to ir saistīti divi svarīgi jēdzieni, kas galvenokārt ietekmē valsts ekonomikas izaugsmi:
eksports;
imports.
Ar eksportu ekonomikā saprot vienā vai vairākās valstīs saražotu preču pārdošanu citās valstīs. Latvijā eksporta veicināšana ir Ekonomikas ministrijas kompetencē. …