Jeb kompleksās analīzes matrica, izstrādāja Bostonas konsultantu grupa 60.gados. Modelis balstās uz preces dzīves ciklu un pieredzes koncepciju. Katra prece ir saistīta ar biznesa resursiem. lēmumi par ieguldījumiem kādā precē ietekmē citas preces.
Modelis nosaka, ka galvenie faktori, kas ietekmē realizāciju, peļņu, naudas plūsmu, ir
• tirgus daļa;
• tirgus izaugsmes pakāpe.
Palielināta tirgus daļa nesīs lielāku peļņu. Abi faktori tiek mērīti relatīvi, lai iegūtu skaidru zīmējumu.
Matricas izmantošana dod iespēju aplūkot un pētīt katru preci no divu mainīgo lielumu viedokļa, tādējādi katru preci var ievietot vienā no četrām kategorijām:
• Uzlecošā zvaigzne – prece ir augošā tirgū, bet tai joprojām pieder zema tirgus daļa. Prece var būt tikai nesen tikusi ieviesta ražošanā vai arī noslīdējusi lejā no līderpozīcijām. Precei ir lielas iespējas, lai sasniegtu augšanas mērķus. Skaidrā nauda, ko prece nesīs, sākumā būs neliela. Tādējādi preces kopējais ieguldījums kompānijas naudas apritē būs negatīvs. nākotne neskaidra. Augošs tirgus ātri vien piesaistīs jaunus konkurentus. Viņu piedāvājums var pārsniegt jūsu iespējas, un jūsu uzlecošā zvaigzne tiks aptumšota. No otras puses – tirgus augšanu var izjaukt kāds neparedzēts notikums, un viss tirgus kopumā var nokristies ļoti ātri;
• Zvaigzne – ideāls variants: tirgus daļa ir sasniegta augošā tirgū. Apskatāmās preces parasti vēl ir jaunas, tām gaidāma sīva konkurence. jūsu lielajai tirgus daļai būtu jānodrošina atbilstošs ienākums, lai segtu izdevumus, kas nepieciešami tirgus pozīciju saglabāšanai;
• Slaucamā govs – šīs preces ir vadošās stabilā tirgū. Prece nodrošina līdz 80% no preču kopējās realizācijas. pārsvarā tās ir preces, kas atrodas brieduma stadijā, skatoties no dzīves cikla pozīcijām. Šajā posmā strādājošais personāls jau ir apmācīts un galvenie kapitālieguldījumi preču ražošanas iekārtās un ražošanā jau ir veikti. Nauda, ko šīs preces rada, segs izdevumus, tādēļ arī tāds nosaukums;
• Suns – šīs ir preces, kurām praktiski nav nākotnes vai ir tikai nelielas nākotnes perspektīvas. Parasti ir lejupslīdošā tirgū. Praktiski nepastāv iespējas, nav nozīmes veikt tālākus kapitālieguldījumus. Tomēr dažos biznesa veidos tiek darīts viss iespējamais, lai suņus uzturētu pie dzīvības.
CENU NOTEIKŠANAS STRATĒĢIJAS
…