Patērētāju rīcību tirgū ietekmē dažādi faktori kuru kopums, tad arī nosaka patērētāju gala lēmumu iegādātie preci vai pakalpojumu. Šis faktoru kopums ir sākot ar patērētāja rīcībā esošajiem ienākumiem un beidzot ar reālo tirgus piedāvājumu.
Cilvēku eksistenci nodrošina dažādu labumu patēriņš, patērējot labumus cilvēks, apmierina savas vajadzības.
Vissvarīgākais mārketinga elements, ap kuru centrējas viss mārketinga process ir patērētājs. Patērētājs ir persona, kas ir preces vai pakalpojuma gala rezultāta lietotājs. Uzņēmumam primārais ir apmierināt patērētāja vēlmes. Mārketingā, kur vadīšanas galamērķis ir pircējs ar visām savām vajadzībām, svarīgi ir modelēt viņa rīcību. Dažādie pircēji atšķiras cits no cita pēc vecuma, ienākumu līmeņa, mobilitātes, gaumes, utt. Katru preču ražotāju interesē, kā pircējs reaģē uz tiem daudzajiem iepirkšanās rosinātājiem, ar kuriem saskaras tirgū (sortiments, cena, reklāma u.c.), jo
tādējādi var gūt priekšrocības salīdzinājumā ar konkurentiem. Tāpēc darījumu pasaulē tiek tērēts ļoti daudz līdzekļu un laika, lai izpētītu sakarības starp tirgus stimuliem un pircēju reakciju.