-
Pedagoģijas vēsture
Бесплатно!
40. Attīstošā mācību procesa idejas dažādu autoru koncepcijās.
19.gs. beigās-20.gs.sākumā Rietumeiropā un ASV veidojās:
1) eksperimentālās didaktikas virziens (A.Lajs, E.Meimanis, E.Torndaiks);
2) M.Montesori izstrādāja didaktisko materiālu sistēmu dzirdes, redzes un ožas attīstībai, kas ļāva bērnam patstāvīgi virzīties uz mācību mērķi (M.Montesori idejas kļuva ļoti populāras Latvijā 90.gados);
3) alternatīvās pedagoģijas dibinātājs R.Šteiners rosina savā skolā augstu skolēnu pašdarbības pakāpi, liecībās atzīmes aizstājot ar detalizētu bērna attīstības aprakstu (arī R.Šteinera idejas kļuva ļoti populāras Latvijā 90.gados);
4) pragmatiskais didaktikas virziens (Dž.Djui). Uz šīm idejām mūsdienās daļēji balstās e-didaktika.
20.gadsimta otrajā pusē didaktikas teorijā un mācību praksē tiek meklētas jaunas formas un metodes, lai paaugstinātu skolēnu mācīšanās personisko nozīmību. Dž.Brunners(ASV) izstrādā atklāsmes mācību teoriju - atklāsmes didaktiku.
Mūsdienās, ir ļoti svarīgs abpusējs skolotāja un skolēna darbības attīstīšanas cikls mācību procesā, ka būtisks un nepieciešams mērķis skolēnu un skolotāju pozitīvas darbības realizēšanai. Savā darbība skolēns izvēlas vienu iespēju no daudzām, saglabājot savas spontānās aktivitātes būtību. Darbība ir aktivitātes attīstības pamats, jo tai piemīt īpatnības, kas nosaka šo attīstību.
Skolotājam ne tikai ir jābūt kompetentam „mācību priekšmetā, mācību metodikā un organizācijā (Fjelds), bet jābūt gan filozofam, gan psihologam, gan augstās klases speciālistam, kas prot attīstīt bērnu spējas (Ļihačova). Pārmaiņu laikā skolotāju var salīdzināt ar fasilitatoru – mācību procesa veicinātāju, skolēnu gidu, nevis instruktoru. Skolotājs – instruktors vienkārši stāv klases priekšā un pas¬niedz formālas stundas/lekcijas, kuras skolēni klausās, turpretim skolotājs – fa¬silitators veicina brīvu domāšanu un palīdz mācību procesa dalībniekiem panākt individuālu satura izpratni. Uz lekcijām balstītajos mācīšanas mācību procesa dalībnieki ir pasīvi, bet uz gidu balstītajos mācīšanas skolēniem ir aktīva loma. Šī lomu maiņa nosaka, ka skolotājam – fasilitatoram jābūt ar pavisam atšķirīgu prasmju kopumu.
Centrālais elements mācību procesā ir skolēns. Viņš tiek iekļauts aktīvā izziņas procesā un virzās uz arvien jaunām atziņām. Šajā procesā skolēns apgūst jaunas zināšanas, prasmes un iemaņas, attīsta savas izziņas spējas, tikumiskās un estētiskās vērtības.
…
12. J.A.Komenska filozofiskie uzskati. Lai izprastu J.A.Komenska uzskatus, vispirms nepieciešams īsi rakstrot laikmetu. 17.gs devīze bija – Janais cilvēks. „Cilvēks – dabas iekārotājs” . Herbonas universitātē Komenskis iepazinās ar profesora J.H Alsteda uzskatiem, kas viņu ļoti ietekmēja. Herbonas universitāti Komenskis uzskatīja par „filozofijas dārzu”, J.H. Alstedu – par dārznieku, bet sevi – par strīdīgo jautājumu savācēju, lai vēlāk uz tiem dotu atbildi. J. A. Komenskis uzskatīja, ka pasauli radījis Dievs, bet pēc tam tā attīstās pēc saviem likumiem. Viņa uzskatos cieši savijās ticība Dievam, aizkapa dzīvei un tieksme cilvēku radīt laimīgu šajā pasaulē. Dzīves izziņā balstītā filozofija kalpo patiesībai un cilvēku laimei. J. A. Komenskis uzskatīja,ka cilvēks ir visaugstākā vērtība, pati pilnīgākā un brīnišķīgākā radība. Par filozofijas pamatuzdevumu atzina personības veidošanu. Filozofijas, zinātnes un izglītības tuvināšanu dzīvei viņš uzskatīja par nozīmīgāko nosacījumu sabiedrības pārveidošanai uz brīvības, taisnīguma un humānisma pamatiem. 18. Ž.-Ž. Ruso pedagoģiskās idejas. Ž. Ruso bija "dabiskās audzināšanas" idejas piekritējs. Viņa pasaules uzskata pamatā ir dabiskās tiesības, dabis¬kā reliģija, dabiskā audzināšana. Viņš aizstāvēja sīkpilsonības intereses. Cilvēka pirmās dabiskās tiesības ir brīvī¬ba, bet pirmais dabiskais pienākums ir darbs. Tikai to, kas dzīvo no sava darba augļiem, var uzskatīt par "brīvu cilvēku". Ž. Ruso pedagoģiskie uzskati izklāstīti viņa romānā-traktātā “Emīls vai par audzināšanu". Uzskatu pamati ir "dabiskās audzināšanas" teorija. Saskaņā ar to katram vecuma periodam ir nepieciešamas atbilstošas mācību un audzināšanas formas; audzināšanai darba raksturs, kas sekmē pašdarbības un iniciatīvas attīstību; vienlaicīgi jāattīsta audzēkņu gan fiziskā gan intelektuālā darba prasmes.
- Pedagoģijas vēsture
- Pedagoģijas vēsture
- Pedagoģijas vēsture
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Pedagoģijas vēsture
Конспект для университета5
-
Pedagoģijas vēsture
Конспект для университета5
Оцененный! -
Pedagoģijas vēsture
Конспект для университета4
-
Skolas pedagoģijas aspekti dažādās pedagoģijas un psiholoģijas teorijās
Конспект для университета10
-
Pedagoģijas vēsture
Конспект для университета11