-
Psihofizioloģija
Nr. | Название главы | Стр. |
1. | Psihofizoloģija. Cilvēka neiro-endokrīnās sistēmas pamatfunkacijas | |
2. | Sensorās sistēmas. Uztveres psihofizika | |
3. | Fizioloģisko funkciju vadība | |
4. | Fizioloģisko funkciju reflektora vadība. Instinkti. Nosacījuma refleksi | |
5. | Motivācijas un emocijas | |
6. | Atmiņa | |
7. | Smadzeņu plasticitāte un apmācība | |
8. | Miegs: tā veidi un fizioloģiskā nozīme | |
9. | Smadzeņu darbības izpētes iespējas: elektroencefalogrāfija, tomogrāfija, funkcionālā attēlveide | |
10. | Smadzeņu ontoģenēze: embrioģenzē, dzimuma diferencizācija, novecošanās, teratoģenēze | |
11. | Galvas smadzeņu uzbrūve un funkcionālā topogrāfija | |
12. | Galvas smadzeņu lielo pusložu garoza | |
13. | Lielo pusložu funkcionālā asimetrija: sensorā, emocionālā, motorā | |
14. | Temperaments un somatotips. Augstākās nervu darbības tipi; signālu sistēmas | |
15. | Sāpju fizioloģija. Antinociceptīvie mehānismi. Bioloģisko ritmu endogēnā izcelsme |
2. Cilvēka augstākās nervu darbības tipi
atkarībā no tā, kāda rakstura informāciju indivīds efektīvāk izmanto ikdienas uztverē un iztēlē un kāda rakstura informācija indivīdam spēj izraisīt spilgtākas emocijas:
• domātāja tips – efektīvi operē ar loģiski–verbālo informāciju,
• mākslinieka tips – efektīvāka ir tēlainā uztvere un iztēle,
• jauktais tips – vienlīdz efektīvi (atkarībā no situācijas) tiek izmantota abu veidu informācija.
Atbilstoši temperamentam, bērnus var iedalīt 3 grupās (Thomas&Chess, 1977); sadalījums raksturīgs apm. 65% bērnu, un proporcijas aptuveni šādas: 40% : 10% : 15%:
• vieglie (easy) – viegli adaptējas jauniem apstākļiem, labā noskaņojumā, normāli ēšanas un gulēšanas režīmi;
• grūtie (difficult) – emocionāli, raudulīgi;
• vēsie (slow-to-warm-up) – ar zemu aktivitāti, vairās no jaunām situācijām.
3. Atkarību fizioloģija
Pieradums (habituation) – stāvoklis, kāds veidojas, atkārtoti lietojot vielu, vai regulāri veicot kādas darbības; piem., ēdienu, dzērienu vai saldumu pieradums, pieradums veikt regulāras fiziskas slodzes un tml.
Vielu (zāļu) pieradumu raksturo:
• vēlēšanās (pārvarama) lietot vielu, bet bez īpašas tendences kāpināt devu,
• psihiska (bet ne fiziska) atkarība no vielas izraisītā efekta,
• izteikta abstinences sindroma iztrūkums, pārtraucot vielas lietošanu;
• kaitīgums - galvenokārt tikai pašam lietotājam.
Atkarība (addiction) – primāra, hroniska, neirobioloģiska slimība, kuras attīstību un izpausmes ietekmē ģenētiski, psihosociāli un vides faktori. Tā jau ir diagnoze!
Atkarību raksturo:
• nepārvarama tieksme lietot vielu,
• nespēja kontrolēt vielas lietošanu,
• lietošana arvien lielākās devās, apzinoties, bet neņemot vērā kaitīgumu,
• fiziska atkarība no vielas izraisītā efekta; pārtraucot - iestājas abstinences sindroms;
• kaitīgums ir ne tikai lietotājam, bet arī sabiedrībai.
Pieradumiem un atkarībām kopējais ir – tieksme pēc labsajūtas.
…
Lekciju konspekts "Psihofizioloģijā" (+ attēli). Ietvertās tēmas: 1) Psihe 2)NES 3)Recepcija, percepcija, psihofizika 4)Ilūzijas 5)Vajadzības, instinkti 6)Refleksi 7)Emocijas 8)Smadzeņu plasticitāte 9)Atmiņa 10)Hipokamps 11)Miegs 12)Galvas smadzenes 13)Dzimumu diferenciācija 14)VAS (visp. adapt. sindroms) 15)Stress, sāpes 16)Galvas smadzeņu garoza 17)Galvas smadzeņu pusložu asimetrija 18)Bioloģiskie ritmi 19)Temperaments 20)Dzīvnieku augstākās nervu darbības tipi 21)Cilvēka augstākās nervu darbības tipi 22)Atkarību fizioloģija
- Grupu psiholoģija
- Psihofizioloģija
- Psiholoģija - personība
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Psiholoģija - personība
Конспект для университета5
-
Grupu psiholoģija
Конспект для университета6
-
Domu kartes neiropsiholoģijā
Конспект для университета4
-
Psihosomatiskā medicīna
Конспект для университета4
-
Dž.Holanda (Gollanda) personības ievirzes tests
Конспект для университета3