Reklāmas efektivitāte un tās vērtēšanas metodes.
Reklāmas efektivitātes mērīšana kļūst arvien svarīgāka mārketinga aktivitāšu sastāvdaļa. Analizējot reklāmas sasniegtos efektus, var novērtēt reklāmā ieguldītos līdzekļus un investīciju atgriešanos, kas ir svarīga reklāmdevējam Reklāmas kampaņas efektivitāte tiek noteikta, mērot reklāmas pamanāmību un atpazīstamību, izvēlētā reklāmas kanāla atdevi, noskaidrojot mērķa grupas attieksmi pret reklāmu, izpētot vai reklāmas sūtījums jeb ziņa ir sasniegusi mērķa grupu u.tml(1) .
Reklāmas efektivitātes novērtēšanai visbiežāk izmanto(2) :
1. Reklāmas pazīšanas un iegaumēšanas testus;
2. Aptaujas par reklāmas pasākumiem;
3. Vārdisko asociāciju testus;
4. Aptaujas un testus par firmas imidžu;
5. Anketēšanu par reklāmas pasākumu kvalitāti un efektivitāti;
6. tirdzniecības rezultātu aprēķinus un salīdzināšanu.
Reklāmas kampaņā katra darbība ir jāpakļauj kontrolei, jo katra veiktā darbība kļūst svarīga jau:
1. pirms ir izvērtēts konkrētais- galīgais reklāmas sludinājuma variants;
2. pēc, tam, kad mērķauditorija ir ieguvusi vai nav ieguvusi reklāmas sludinājumu.
Reklāmas efektivitāti ir grūti izmērīt, noteikt. Reklāmas efektivitāte jāaplūko mijiedarbībā ar reklāmas mērķiem. Tā kā reklāmas mērķi ir dažādi, tie ir jāatšķir, vai:
- reklāmas mērķi ir stimulēt tūlītēju preču pirkšanu;
- reklāmas mērķis neparedz tūlītēju patērētāju rīcību.
Pirmajā gadījumā tiek izmantota tiešā reklāma, piemēram ,materiālu sūtīšana pa pastu, publikācijas par preču izpārdošanu u.tml, šādā gadījumā preču efektivitāti ir vienkāršāk noteikt.
Otrajā gadījumā, tā veicina patērētāju labvēlīgu attieksmi un domāšanu, savukārt šādas reklāmas efektivitāti ir noteikt daudz grūtāk.
…