Mārketinga jeb sadales kanāli ir uzņēmums vai arī atsevišķu cilvēku kopums, kas izpilda visas starpnieka funkcijas preču virzīšanas procesā no ražotāja līdz patērētājam. Ar mārketinga kanāliem saistītie lēmumi ir vieni no svarīgākajiem, kas jāpieņem vadībai, jo izvēlētie kanāli būtiski ietekmē visus pārējos mārketinga lēmumus. Starpnieki ražotājiem var piedāvāt daudz vairāk pakalpojumu nekā viņi to spēj izdarīt patstāvīgi, bet darbības specializācija un atsevišķu funkciju izpilde var nodrošināt pircējam nepieciešamo preču sortimentu un augstu apkalpošanas kultūru.
Mārketinga kanāla dalībnieki izpilda kādu vai vairākas no šīm funkcijām: ievāc informāciju par potenciālajiem un esošajiem klientiem jeb tiek apkopota un apstrādāta informācija, kas ir nepieciešama sadales un apmaiņas procesa plānošanai; izstrādā un izplata pārliecinošus paziņojumus, lai stimulētu pirkšanu, tas iekļauj dažādas mārketinga darbības, piemēram, reklāmas izstrāde un izplatīšana; panākt vienošanos par cenu un citiem noteikumiem; kontaktu dibināšana jeb sakaru organizēšana un uzturēšana ar potenciālajiem patērētājiem, ar vairum- un mazumtirgotājiem; preču pielāgošana – darbības, kas saistītas ar preču ražošanu, montāžu un iesaiņošanu ar mērķi, lai patērētājs to adaptētu; nodrošināt fiziski eksistējošu preču secīgu uzglabāšanu un pārvietošanu; uzņemties ar kanālu darbību saistītus riskus; finansēšana jeb meklējumi iegūt un izmantot līdzekļus, lai segtu izdevumus un lai nodrošinātu sadales kanālu sekmīgu darbību.1
Kanāla līmeņi:
Nulles līmeņa kanāls jeb tiešā mārketinga kanāls ietver ražotāju, kas pārdod tieši gala klientam, izmantojot dažādas pārdošanas metodes;
Viena līmeņa kanāls ietver vienu pārdošanas starpnieku, patērētāju tirgū šāds starpnieks ir tas tirgotājs, kas pārdod preces mazumtirdzniecībā, bet biznesa tirgū starpnieks varētu arī būt preču realizācijas aģents vai brokeris.…