No sākuma noskaidrosim, kas ir globalizācija. Globalizācija ir daudzšķautnains process, saistīts ar ekonomiskām, sociālām, tehnoloģiskām, politiskām un citām izmaiņām, kuru rezultātā vairums pasaules valstu un ģeogrāfisko reģionu kļūst savstarpēji ciešāk saistīti, taču arī vairāk atkarīgi viens no otra. Praksē globalizācija izpaužas pieaugošā preču un pakalpojumu, kā arī kapitāla, naudas un iedzīvotāju plūsmā starp valstīm. Arī intensīvāka informācijas un zināšanu, kā arī tehnoloģijas un inovāciju izplatīšanās pasaulē raksturo globalizācijas procesu.1
Kāds globalizācijai ir sakars ar mārketingu un reklāmu un kā globalizācija ietekmē mārketingu un reklāmu? Globalizācijas ietekmē uzņēmumi arvien vairāk izvērš savu darbību globālā mērogā, tādēļ mārketinga speciālistiem arvien biežāk jādarbojas dažādu valstu robežās un kultūras apstākļos. Starp starptautisko un iekšzemes mārketingu pastāv šādas atšķirības:
dažādo kultūras dēļ nepieciešams pielāgot komunikācijas līdzekļus un metodes, dažkārt pat nepieciešams tās radikāli mainīt;
tirgus segmentēšanu vairumā gadījumu nosaka ģeogrāfiskie faktori;
attālums starp tirgiem padara tirgus pārraudzību un kontroli daudz grūtāku;
infrastruktūras atšķirības dažādos tirgos ietekmē gan lēmumus par loģistiku jeb preču izplatīšanu, gan tirdzniecības vietas izvēli.
Starptautiskajā mārketingā ir svarīga ekonomikas teorija par salīdzināmo priekšrocību. Saskaņa ar to katrai valstij ir savas priekšrocības atsevišķu preču ražošanā attiecībā pret citām valstīm, un tādēļ no ražošanas specializācijas un produkcijas pārpalikuma savstarpējās tirdzniecības iegūs visi.…