4.2. Ieinteresētās grupas
Galvenā ietekme uz menedžera lomu ir organizācijas darbībā ieinteresētajām grupām. Ieinteresētās grupas (IG) ir indivīdi, grupas vai institūti, kas ir ieinteresēti organizācijas darbībā vai arī ir atkarīgi no tās. Piemēram, tie ir piegādātāji, patērētāji, akcionāri, sabiedriskās organizācijas, paši darbinieki, pašvaldības utt., u.t.jpr. Darbs ar IG nebūt nav vienkāršs, kaut vai tādēļ vien, ka arī starp pašām ieinteresētajām grupām var būt interešu konflikti. Tas nozīmē, ka menedžerim ir jāatrod interešu balanss. Svarīgi ir noteikt ietekmīgākās IG, noteikt to intereses un vadīt komunikācijas.
Ieinteresēto grupu koncepcijai būtiska nozīme ir organizācijas darbības rezultātu novērtēšanā. Katra no grupām organizācijas darbību var novērtēt no sava redzes viedokļa. Vēl sarežģītāks ir jautājums par to, kas nosaka organizācijas darbības mērķus un kā interesēs tie kalpo?
Darbības rezultātu novērtēšana tiek aplūkota, izmantojot šādas koncepcijas:
ekonomijas koncepcija - preàu un pakalpojumu ražošana ar minimālām izmaksām (izdevumi darba algām, citas ražošanas izmaksas, uzņēmuma saimnieciskās darbības ienesīgums, u.tml.);
produktivitātes koncepcija - paredz, ka viss tiek darīts pareizi, resp., ieplānotais ražošanas apjoms tiek sasniegts ar optimālo resursu apjomu;
efektivitātes koncepcija - paredz, ka tiek darīts viss pareizais, resp., mērķi ir adekvāti laikam un vietai.…