20. Funkcionālo līmeņa stratēģija, tā būtība un veidi
Funkcionālās stratēģijas – ir zemākais vadīšanas līmenis, jo tas ir vistuvāk uzņēmuma konkurētspējīgās priekšrocības avotiem – resursiem un prasmēm. Tātad ir jānosaka galvenie uzdevumi, kas jāveic funkcionālā līmeņa vadītājiem, lai attīstītu konkurētspējīgu priekšrocību. F. stratēģija ietver: personālvadības, ražošanas/pakalpojumu, sagādes un krājumu, pētījumu un attīstības, IT, finašu vad. un mārketinga stratēģiju.
Funkcionālās stratēģijas- biznesa līmeņa stratēģijas ietvaros pieņemto lēmumu par uzņēmuma biznesa modeli praktiskā izpausme
Izejot no uzņēmuma iekšējās vides un funkcijām
Funkcionālā līmeņa stratēģijas
- Ražošanas
- Pakalpojumu vadība
- Personāla vadība
- Sagādes un krājumu vadība
- Pētījumu un attīstības vadība
- Informācijas sistēmu vadība
- Finanšu vadība
- Mārketinga vadība
- Kvalitātes vadība
Funkcionālās stratēģijas atspoguļo tās funkcijas, kuras veic uzņēmuma vadība; funkcijas savstarpēji saistītas un veido vienotu sistēmu
Izstrādājot funk.līm. stra. Šīs funkcijas jāaplūko balstoties uz konkurētspējīgās priekšrocības veidojošajiem elementiem.
Funkcionālā līmeņa stratēģijas vistuvāk saistītas ar konkurētspējīgo priekšrocību avotiem, resursiem, prasmēm un efektivitātes nodrošināšanu
- Ražošanas/pakalpojumu vadība: galvenais uzd. paaugstināt efektivitāti – vai nu palielinot ražošanas apjomu, samazinot izmaksas vai pircēju vēlmju apmierināšana ar mārketingu
- Infrastruktūra – nodrošināt visa uzņēmuma apņemšanos palielināt efektivitāti
- Mārketings- samazināt klientu aiziešanu, stiprināt to lojalitāti
- Krājumu vadība- ieviest sistēmu tieši laikā’; jo iesaldētie krājumi palielina apgrozāmo līdzekļu apjomu, palielinot izmaksas
- Pētījumi un attīstība: izstrādāt viegli ražojumu produktus, meklēt iespējas procesa jaunievedumiem
- Personālvadība – izstrādāt apmācības programmas, kvalifikācijas celšana
…