SKAITĻA JĒDZIENA RAŠANĀS
Matemātika tāpat kā daudzas citas zinātnes radās tajos senajos laikos, par kuriem nekādu rakstisku liecību nav saglabājies, jo cilvēki vēl nebija izdomājuši rakstību. Tāpēc noskaidrot jautājumu, kā cilvēki iemācījās skaitīt, nav nemaz tik viegli, to var tikai iztēloties.
Zinātnei zināmi trīs ceļi, pa kuriem ejot, var mēģināt minēt šo mīklu. Pirmais ceļš – valodas, tautu nostāstu un dziesmu pētīšana. Daudzas liecības par skaitļu nosaukumiem ir saglabājušās gandrīz visu tautu valodās, tādējādi, pētot valodu, var atrast atbildes uz daudziem jautājumiem.
Otrais ceļš ir bērnu novērošana, kad viņi mācās runāt un skaitīt. Bērns it kā “atkārto” dažus posmus cilvēces attīstībā.
Trešais ceļš ir pirmatnējo tautu pētīšana. Āfrikā, Dienvidamerikas centrālajā daļā un uz dažām salām vēl dzīvo ciltis, kas atrodas ļoti zemā attīstības līmenī: viņu attīstība tagad ir apmēram tāda, kāda tā mūsu senčiem bija pirms pieciem vai desmit tūkstošiem gadu.
Salīdzinot ziņas no šiem trim avotiem, mēs varam iegūt aptuvenu ainu par to, kā mūsu senči skaitīja pirms rakstības izgudrošanas. …