-
Datu vākšanas posms mārketinga pētījumā
Ja aplūkojam piemēru ar 150 izlases respondentiem, pieļaujamās kļūdas robežas ir +/- 8 procenti pie 95 procentu pārliecinātības pakāpes. Tas nozīmē - ja pētījums atklās, ka 60% respondentu apgalvo, ka viņiem garšo piedāvātais produkts un 40% atzīs, ka viņiem tas negaršo, pastāv statistiskā atšķirība. Pie 8 procentu kļūdas amplitūdas 60% nokristos ne zemāk par 52%, bet 40% nepaceltos augstāk par 48%. Tādējādi jūs varat būt par 95% pārliecināts, ka, iztaujājot visus iespējamos respondentus, galu galā atklāsiet, ka vairākumam cilvēku tomēr patīk šī garša.
Intervējot lielāku skaitu cilvēku, pieļaujamās kļūdas robeža tikai nedaudz samazinās. 150 cilvēku vietā nointervējot 300 cilvēkus, pieļaujamās kļūdas robeža samazinās tikai par 2 procentu punktiem - no 8% uz 6%. 300 respondentu vietā nointervējot 400 respondentus, jūs iegūstat tikai vienu procentu punktu.1…
Izlases grupas un pieļaujamās kļudas robežas. Izlases grupas veidošanas (sampling) teorija ir diezgan vienkārša. Ja jūs intervējat 300 cil¬vēkus, jūs vēlaties būt pārliecināts par to, ka viņu attieksme ir tāda pati kā nākamajiem 300 intervētajiem, bet šiem 300 - tāda pati kā nākamajiem 300, līdz esat nointervējis visus, kas bija paredzēti. Parasti to dēvē par «attiecināšanu uz lielāku sabiedrības daļu». Anketēšanas pētījuma mērķis ir nodrošināt, ka neliela cilvēku izlases grupa spēs sniegt jums tādas pašas atbildes, kādas saņemtu, paplašinot izlases apmērus un intervējot daudz lielāku skaitu cilvēku. Mēģiniet ievērot izlases grupu lielumu pētījumos, ar kuriem sastopaties laikrakstos un žurnālos. Daudzi pētījumi ziņo, ka dati ir balstīti uz izlases grupu, kas sastāv tikai no 400 respondentiem. Pat priekšvēlēšanu aptaujas, kas tiek izmantotas, lai noteiktu, kā vēlētāji balsos, reti kad pārsniedz 1000 respondentu robežas. Visa statistiskā teorija bā¬zējas uz ideju, ka, nointervējot dažus rūpīgi atlasītus respondentus, ir iespējams uzzināt daudzu citu cilvēku viedokli, kuri netika izvēlēti intervijai.
