-
13. Saeimas politisko partiju reklāmu ietekme uz vēlēšanu rezultātiem
Nr. | Название главы | Стр. |
Anotācija | 3 | |
Ievads | 4 | |
1. | Politiskās reklāmas un to veidi | 5 |
1.1. | Politisko reklāmu veidi 13. Saeimas vēlēšanās | 5 |
1.2. | Tiešās un slēptās politiskās reklāmas | 5 |
2. | Partiju budžeti | 7 |
2.1. | Ziedojumi | 7 |
2.2. | Biedru naudas | 7 |
2.3. | Finansējums no valsts budžeta | 8 |
2.4. | Partiju izejošā nauda | 8 |
2.5. | Izdevumi pa reklāmu veidiem | 8 |
3. | Naudas un vēlēšanu rezultātu kopsakars | 11 |
3.1. | Vienas balss un vienas deputāta vietas izmaksas | 11 |
3.2. | Korelāciju diagramma | 11 |
3.3. | 13. Saeimas vēlēšanās sasniegtais caurmērs | 11 |
4. | Valoda un citi izteiksmes līdzekļi politiskajās reklāmās | 12 |
4.1. | Politisko partiju reklāmās izmantotie saukļi un to analīze | 12 |
5. | Individuālo reklāmu ietekme uz kandidāta izredzēm | 14 |
5.1. | Kandidātu ranžējums | 14 |
Secinājumi | 15 | |
Izmantoto informācijas avotu saraksts | 16 | |
Atsauces | 17 | |
Pielikumi | 19 |
5.1. Kandidātu ranžējums
Partijas kandidātus ranžē vienā vai divās kolonās. Kandidāta vietu ranžējumā var ietekmēt dažādi aspekti, piemēram,
● Kandidāta objektīvā atpazīstamība. Pēc neoficiālas informācijas dažas partijas ranžē kandidātus savos sarakstos, izmantojos socioloģisku firmu pakalpojumus, kuri nosaka dažādu kandidātu klātbūtni plašsaziņas līdzekļos, interneta vietnēs, pēta kādā kontekstā un cik bieži par kandidātu raksta un runā cilvēki.40
● Kandidāta reputācija savā partijas valdē un galveno sponsoru vidū. Grūti izmērāms faktors, taču tas var netieši izpausties, ja kandidātam piedāvā mazāk izdevīgu apgabalu vai apgabalu, kur kandidātu partijas materiālos rāda biežāk un kandidāts biežāk piedalās priekšvēlēšanu pasākumos.41
● Kandidāta vārds. Piemēram, ja tas viegli atpazīstams garuma vai neparastuma dēļ.42
● Kandidāta individuālās reklāmas - papīra lapiņas ar kandidāta foto vēlētāju pastkartēs, foto, kalendāri un citi suvenīri ar kandidāta vārdu, sociālo tīklu aktivitātes, klātienes tikšanās ar vēlētājiem un dalība pasākumos.43
Secinājumi
1. Vislabāko rezultātu ieguvušās partijas lielākoties izceļas ar uzmanību piesaistošiem un oriģināliem saukļiem.
2. Aprēķinot viena vēlētāja balss un viena deputāta vietas izmaksas, ņemot vērā aģitācijai tērēto naudu, autores secina, ka daudzas partijas tērējušas aģitācijas budžetu lieki.
3. Pēc 5% barjeras pārvarēšanas aģitācijas budžeta lietojumam nav nozīmes. Visas Saeimā iekļuvušās partijas aģitācijai tērējušas vismaz 200000 eiro, tomēr, tas nenozīmē, ka nauda lineāri iespaido vēlēšanu rezultātus.
…
Zinātniskais pētniecības darbs vidusskolā, politoloģijas sekcijā, izstrādāts 2019. gadā
