-
Konkurence un tirgus struktūra. Firmas rīcība pilnīgas un nepilnīgas konkurences tirgū
Oligopola ražošanas koncentrācijas formas:
• horizontālā integrācija-vienotai kontrolei pakļautivienas nozares dažādi uzņēmumi.
• vertikālā integrācija- vienotai virsvadībai pakļauti dažādu nozaru uzņēmumi, kas savā starpā ir tehnoloģiski saistīti.
• ražošanas diversifikācija- plaša tirgus dabība, jo aptver daudzus savā starpā nesaistītus uzņēmumus. viena uzņēmums ietvaros tas ir stabilitātes garants, jo neveiksme vienā nozarē, kompensē veiksme citā nozarē.
Ja līdzīgiem produktiem, ko piedāvā daudzi pārdevēji, tirgus cena nav vienāda, tas nozīmē, ka šādā tirgū ir nevis pilnīga konkurence, bet gan monopolistiskā konkurence. Monopolistiskā konkurence ir tirgus struktūra, kurā darbojas pietiekami liels pārdevēju skaits, kas piedāvā līdzīgus produktus, bet ar nedaudz atšķirīgām pazīmēm, tāpēc pāredevēji meklē dažādas iespējas, kā padarīt savu darbu par unikālu, īpaši, lai tas izceltos starp citām līdzīgām precēm un pakalpojumiem.
Ar monopolitiskās konkurences pamatu saprot, ka konkurence un monopols nav pretstati. šīs nepilnīgās konkurences īpatnības, ka apakšnozarē:
• var darboties daudz uzņēmumu, arī sīkas ražotnes
• nav sevišķu šķēršļu jaunu uzņēmumu dibināšanai, tomēr-
• noteiktai, diferencētai produkcijai vai ierobežotai teritorijai ir viens vienīgs pārdevējs
līdz ar to monopols cieši savijas ar konkurenci. Tātad katram pārdevējam tirgū ir lielāka vai mazāka monopola vara, bet to ierobežo konkurence. Šīs teorijas pamatā ir divas pamattēzes:
• monopolu rada konkrēto produkcijas veidu atšķirīgās īpašības, specifiskas pazīmes.
• Šīs atšķirīgās īpašības jeb diferenciācija ir iedarbīgs konkurences ierocis.
Tomēr būtu jāpiemin C.Deivida četras atšķirīgās monopolistiskās konkurences īpašības:
• augsti konkurētspējīgā tirgū ir daudzi pārdevēji
• ir atšķirīgi ražojumi, bet uzņēmumi joprojām darbojas neatkarīgi.
• daudzdimensiāla konkurence
• viegli ievest tirgū jaunu uzņēmumu uz ilgu laiku, kas tomēr nenes ilgtermiņa peļņu.
Monopolistiskās konkurences variants tikai vājina ekonomisko piespiešanu resursu taupīšanas izlietošanas jomā.
…
Pastāv dažādas tirgus struktūras ar noteiktu konkurences pakāpi, tādejādi cenas lielumu ietekmē ne tikai pieprasījums un piedāvājums, bet arī konkurence. Tirgus struktūra ir noteikta konkurences pakāpe tirgū, kas atrodas diapazonā starp lielu skaitu pircēju un pārdevēju līdz pat dažiem vai vienam pārdevējam un pircējam.To visu V.Bikse attēlo ar konkurences un tirgus struktūru. Kas sākas ar lielāko konkurences veidu:pilnīga konkurence→monopolitiska konurence→oligopols→absolūts monopols→un beidzas ar mazāko konkurences veidu. G.Libermanis konkurenci definē, kā ekonomisku sacensību starp diviem vai vairākiem tirgus dalībniekiem. Tā ir cīņa par pircēju , par noteicošo lomu tirgū vai kādā tirgus daļā. Konkurence ir tirgus ekonomikas neatņemama sastāvdaļa, galvenais stimuls attīstīt ražošanu (pakalpojumus), efektīvi saimniekot. Tātad konkurence ir ekonomiskā progresa noteicoša svira. Toties V.Bikse piebilst, ka konkurence tirgū pastāv ne tikai starp pārdevējiem, kuri vēlas pēc iespējas vairāk nopelnīt, bet arī starp pircējiem, kuri vēlas iegādāties pēc iespējas izdevīgāk piedāvātas preces un pakalpojumus.