-
Prece
Preču zīme un pakalpojumu zīme ir apzīmējums, kuru lieto, lai kāda uzņēmuma preces un pakalpojumus atšķirtu no citu uzņēmumu precēm un pakalpojumiem. Preču zīmes var būt: vārdiskas - sastāv no burtiem, no vārdiem, arī no personvārdiem, uzvārdiem, no cipariem;
grafiskas - attēls, zīmējums, grafisks simbols, krāsu salikums;telpiskas - telpisks apjoms, preces vai tās iesaiņojuma forma; kombinētas - sastāv no iepriekšminēto elementu kombinācijām, piemēram, preces etiķete u. tml.Atļauts reģistrēt arī īpašu veidu preču zīmes, piemēram, skaņas un gaismas signālus vai citus apzīmējumus, ja tie ir grafiski attēlojami.[4.Likums par preču zīmēm] Preču zīme (parasti tas ir vārds vai logotips) var kalpot kā spēcīgs mārketinga instruments, ar ko viens uzņēmums var izcelties pārējo vidū savu preču vai pakalpojumu īpašību un kvalitātes dēļ, piemēram, Coca-Cola, Rīgas melnais balzams, Mildronāts. Ar reģistrāciju preču zīmes īpašniekam tiek nodrošinātas izņēmuma tiesības – tas nozīmē, ka saistībā ar precēm un/vai pakalpojumiem, uz kuriem attiecas reģistrācija, neviena cita persona bez preču zīmes īpašnieka piekrišanas to izmantot nedrīkst. Tādējādi tiek aizsargāta preču zīmes īpašnieka labā slava.[5.Preču zīmes]
…
Mārketinga miksa elements - Prece Katru dienu cilvēki lieto daudz un dažādas preces , atkarībā no funkcionālās lietošanas tās tiek klasificētas kā patēriņa preces, ražošanas līdzekļi un pakalpojumi. Katrai precei ir savs dzīves cikls , tas ir laika periods no produkta izstrādes līdz tā ražošanas un pārdošanas pārtraukšanai. Ir vairāki dzīves cikla posmi: izstrāde, ieviešana, attīstība, briedums, kritums. Produkta sortimentu veido produkti, kas savstarpēji cieši saistīti, kam ir līdzīgas patēriņa funkcijas, kas tiek pārdoti vienām un tām pašām patērētāju grupām, izmantojot vienādas mārketinga aktivitātes. Sortimenta platums rāda uzņēmumā ražoto preču veidu dažādību. Platumu nosaka sortimenta grupu skaits, ko ražo viens uzņēmums.Sortimenta garums rāda preču nosaukumu skaitu katrā grupā.
