-
Latvijas ārējās tirdzniecības tendences, Eiropas Savienības ārējās tirdzniecības politikas specifika
Secinājumi
• 2010.gadā Latvijas ārējā tirdzniecība pieauga, būtiski kāpjot gan preču eksporta (par 29,5% gada laikā), gan importa (par 24%) apgrozījumam.
• 2010. gadā Latvija eksportēja preces 4666,5 miljonu latu apmērā, kas ir par 29,5% jeb 1064,3 miljoniem latu vairāk nekā 2009.gadā, bet importēja - par 5840,8 miljoniem latu, kas ir pieaugums par 24% jeb 1,131 miljardu latu.
• Galvenā eksporta prece joprojām ir koksne un koka izstrādājumi, metāls un tā izstrādājumi.
• Priecē farmācijas produktu eksporta pieaugums 2010. gada oktobrī (+73.6%). Tas liecina par ražotāju Grindeks un Olainfarm spēju kāpināt savu preču realizāciju ārvalstu tirgos, piedāvājot kvalitatīvus produktus par konkurētspējīgu cenu.
• Svarīgākie importa partneri Lietuva, Lietuva, Krievija, Vācija, Polija un Igaunija.
• Latvijas uzņēmēji turpina palielināt eksporta apjomus uz Krieviju un citām NVS valstīm. Krievija ir kļuvusi par svarīgu Latvijas eksporta partneri, apsteidzot Igauniju.
• Pastāv tirdzniecības ierobežojumi iekšējā tirgus aizsardzībai, to sauc arī par protekciju
• Valstis vienojas par savstarpēji izdevīgiem tirdzniecības līgumiem, tādejādi starp šīm valstīm pastāv brīvā tirdzniecība
• Eiropas Savienība ir pasaulē lielākais tirgotājs, kas veido gandrīz 20 % no pasaules importa un eksporta.
• Brīvas tirdzniecības rezultātā starp ES dalībvalstīm ir izveidojies vienotais Eiropas tirgus ar personu brīvu pārvietošanos un preču, pakalpojumu un kapitāla brīvu apriti
• ES cieši atbalsta Pasaules Tirdzniecības organizāciju (PTO), kas paredz noteikumu kopumu
• PTO starptautiskajā tirdzniecības procesā sniedz zināmu caurskatāmību un tiesisku noteiktību.
…
2011. gadā kopumā, salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu, Latvijas situācija starptautiskajā preču tirdzniecībā ir manāmi uzlabojusies. Mainījusies ir tautsaimniecības struktūra, pārorientējoties uz izaugsmi, kas ir balstīta uz rūpniecību un eksportu, iekarojot jaunas ārzemju tirgus nišas un veiksmīgi konkurējot ar citām valstīm. To noteica konkurētspējas pieaugums, uzņēmumiem samazinot izmaksas un kāpinot produktivitāti. 2011.gada janvārī – augustā ārējās tirdzniecības apgrozījuma vērtība sasniedza ( sk. 1. att.) 8610.1 milj. latu – par 33.1% jeb 2140.4 milj.Ls vairāk nekā pagājušā gada atbilstošajā periodā. Tai skaitā eksporta apjoms bija 3837.2 milj.Ls – par 33.3% jeb 958.0 milj.Ls vairāk, bet importa apjoms bija 4772.9 milj.Ls – par 32.9% jeb 1182.4 milj. Ls vairāk nekā gadu iepriekš.
