-
Cena un vieta
Mazumtirdzniecība – jebkura darbība, pārdodot preci vai pakalpojumus tieši galīgajam pircējam viņa personīgajām, nekomerciālajām vajadzībām. Mazumtirdzniecībai raksturīgi sekojoši produktu izplatīšanas kanāli: veikali; tirdzniecība ar katalogu palīdzību; preču pārdošana pa telefonu; interneta tirdzniecība; tiešā pārdošana; TV veikali; tirdzniecības automāti. Arī mazumtirdzniecībā liela nozīme ir mārketingam, kas lielā mērā nosaka preci, sortimentu, cenu, servisu, noieta veicināšanas pasākumus, merčendaizingu. Merčendaizings ir balstīts uz pieredzes mārketingu, kas sevī ietver sajūtu pieredzi. Tas ir pievilcīgs preču izvietojums. Tas ir dažādu aktivitāšu kopums, kas palielina noietu. Merčendaizinga veikšanā ietilpst tirdzniecības zāles plānošana, preču izvietošana tirdzniecības zālē, reklāmas noformējums tirdzniecības vietā, tirdzniecības vietas noformējums u.c.
Vairumtirdzniecība- izplatītāji, kas mazāk uzmanības pievērš veicināšanai un atrašanās vietai. Vairumtirdzniecība ir raksturīga ar to, ka nestrādā ar gala patērētājiem, bet nodrošina mazumtirgotājus ar nepieciešamā sortimenta precēm. Vairumtirdzniecības funkcijas ir: pārdošana un veicināšana; iepirkšana un sortimenta veidošana; uzglabāšana; transportēšana; finansēšana; risku uzņemšanās; tirgus informēšana; vadības un konsultāciju pakalpojumi.
…
Termins „cena” īsti neatspoguļo procesu un ir pārāk statisks. Mūs mārketingā vairāk interesē cenu veidošanās metodes un principi, nevis jau noteiktās preču cenas, tādēļ to drīzāk varētu nosaukt par „cenošanu”. Cenošana ir preču cenu veidošanas principi un metodes, kuras ļauj pielāgot konkrēta produkta cenu konkrētai tirgus situācijai un patērētājam. Cena - mārketinga kompleksa elements, kas ir saistīta ar mārketinga mainīgajiem faktoriem: • cena mainās atkarībā no produkta dzīves cikla posma; • cena ir saistīta ar apkalpošanas līmeni, tā nosaka apkalpošanas līmeni; • cena ir atkarīga no sadales līmeņiem un starpnieku skaita; • sadales tīklā esošie konflikti ietekmē cenu; • produktu grupas ar dažādām cenām piesaista atšķirīgu segmentu klientus; • mārketinga speciālisti parasti nosaka cenu atkarībā no klientu vajadzībām un uzņēmuma mērķiem tirgū, bet finansisti – ņemot vērā izmaksas. Praksē tiek izmantotas šādas cenas: • faktiskās, tas ir, tās cenas, kas darbojas attiecīgajā laika periodā; • limitējamās cenas, ja pārdevējs un pircējs ir tiesīgs noteikt cenu līguma
