-
Mārketinga izpētes ētikas jautājumi
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 2 | |
Mārketings un ētika | 3 | |
Mārketinga pētījumi | 4 | |
Mārketinga ētika | 7 | |
Izvēles iespējas mārketinga pētījumos | 9 | |
Nobeigums | 11 | |
Izmantotā literatūra un avoti | 12 |
Nobeigums
Šajā referātā tika apskatītas vairākas ētiskās pieejas, kas tiek izmantotas, veicot mārketinga pētījumus. Ētikas normas ir svarīgas, izstrādājot morāles standartus situācijām, kad var tikt nodarīts jebkāda veida kaitējums (ekonomisks, fizisks vai garīgs) atsevišķai personai vai personu grupai. Plānojot darbības, mārketinga pētniekam jāņem vērā trīs pušu intereses — pētījuma dalībnieku (objektu), klientu un pētījuma grupas biedru intereses.
Reizēm, respondenti var justies ierobežoti pētījumu procesos, neapzinoties savas tiesības atteikties no pētījuma dalības, vai izvairīšanos no konkrētu jautājumu atbildēšanas, kas var radīt diskomfortu vai stresu. Indivīdiem, kas piedalās pētījumos, jābūt informētākiem, par savām tiesībām. Izmantotās manipulācijas, var veidot sabiedrības neuzticību mārketinga pētījumiem.
Ētika ir jāievēro, lai būtu harmoniska sadarbība un atmosfēra, lai mārketingu pētījumu rezultāti būtu vērtējami ar ticamību un tālāk izmantoti citos pētījumos, kā uzskatāmi piemēri un vērā ņemami dati. Vissarežģītākais ētikas procesā, kas jārisina pašam pētniekam, ir attiecībās ar indivīdu, kas piedalās pētījumā. Tā ir konfidencialitātes nodrošināšana, tehniskā un administratīvā godīguma saglabāšana, kā arī, pētījuma rezultātu pareizas izmantošanas nodrošināšana. …
Mārketinga pētījumi un tā ētika, šie ir divi neatsverami jēdzieni, kuriem savā starpā ir jābūt mijiedarbībai. Tomēr, tas tā ne vienmēr notiek. Mārketinga aktivitātēs ir dažādas, to pielietojums un pētniecība ir neatsverama daļa, jo tiek ievākti dati, informācija, kas palīdz tālākajā pētniecības procesā nonākt pie rezultāta. Ētika skar morālās normas, vērtības un godprātību, kam jābūt starp pētnieku un indivīdu, kas piedalās pētījumā. Tās var tikt neievērotas, tad tiek apdraudēta cilvēku uzticība, datu konfidencialitāte un pašu pētījumu rezultātu ticamība. Mārketinga pētnieki mēdz maldīgi uzskatīt, ka visas ļautās procedūras, ir arī ētiskas.
