-
Valsts regulējošā loma eksporta - importa attiecībās
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | ||
1. | Valsts loma tirgus ekonomikā | |
2. | Ārējo tirdzniecību regulējošie instrumenti | |
2.1. | Eksporta veicināšana | |
2.2. | Importa ierobežošana | |
2.3. | Maksājumu bilances regulēšana | |
3. | LV veiktie pasākumi eksporta importa attiecībās | |
Secinājumi un priekšlikumi |
Cenu dempingu lietas Latvijā.
2002.gada pirmajos mēnešos Latvijā par ļoti aktuālu tēmu kļuvis pārtikas produktu cenu dempings. Sabiedrības uzmanību stāvoklim nozarē jau gada sākumā pievērsa Latvijas biškopji, iesniedzot pieteikumu Valsts iekšējā tirgus aizsardzības birojā (VITAB) par iespējamo importa medus cenu dempingu Latvijas medus tirgū. Latvijas Biškopības biedrība, izanalizējot pagājušā gada medus cenas, kas norāda uz cenu dempingu. Piemēram, no Krievijas pērn importēts medus par 0,34 līdz 0,40 latiem par kilogramu. Savukārt Latvijā medus vairumtirdzniecības cena ir robežās no 1,10 līdz 1,80 latiem par kilogramu, bet mazumtirdzniecībā – no 2,30 līdz pat 6,00 latiem par kilogramu.
Marta sākumā VITAB pieņēma lēmumu par iespējamā medus cenu dempinga Latvijas medus tirgū izvērtēšanas uzsākšanu, izsūtot aptaujas anketas gan medus ražotājiem, gan importētājiem, kurās vieniem bija jānorāda, cik aizvadītā gada laikā Latvijā ievests medus un par kādām cenām, savukārt otriem – jānorāda, kādus zaudējumus viņi cietuši sakarā ar zemajām importētā medus cenām.
Dempinga lietai Latvijas medus tirgū, sekoja Latvijas piensaimnieku pārmetumi mūsu kaimiņvalsts – Lietuvas ražotājiem, par negodīgu cenu konkurenci, ko tie piekopjot, iepludinot pārāk lētus Lietuvā ražotus piena produktus Latvijas tirgū. Un, ja sākumā, tās bija tikai Latvijas piena pārstrādātāju aizdomas, , tad marta beigās arī VITAB, iepriekš izvērtējot Latvijas un Lietuvas veikalos kaimiņvalstī ražotā piena cenas, radās pamatotas aizdomas, ka Lietuvas piens Latvijā tiek realizēts par dempinga cenām.
…
Saturs Ievads. 1.Valsts loma tirgus ekonomikā. 2.Ārējo tirdzniecību regulējošie instrumenti. 2.1.Eksporta veicināšana. 2.2.Importa ierobežošana. 2.3.Maksājumu bilances regulēšana. 3.LV veiktie pasākumi eksporta importa attiecībās. Secinājumi un priekšlikumi. Ievads. Latvijas tautsaimniecībai ir ļoti nozīmīgi lai eksporta – importa attiecību regulēšanā piedalītos arī valsts. Bez valsts palīdzības Latvijas tautsaimniecības attīstība nebūtu iedomājama. Latvijas tautsaimniecības nozarēs strādājošie uzņēmēji ātri vien atdurtos pret tādiem šķēršļiem kā sīva konkurence preces noieta tirgū, un vieni paši patstāvīgi, bez valsts palīdzības, nebūtu spējīgi atrisināt šāda mēroga problēmas. Visās Eiropas valstīs tautsaimniecības nozares lielākā vai mazākā mērā izmanto valsts atbalstu. Tas dod uzņēmējiem lielākas iespējas virzīt savu ražoto preci dažādu valstu tirgos. Tādēļ darba galvenais mērķis ir izpētīt un izanalizēt kādus līdzekļus pielieto valsts importa – eksporta regulēšanai, kā arī kādā veidā valsts atbalsta ražotājus un kā ierobežo importu, kā aizsargā savas valsts uzņēmējus pret negodīgiem konkurences veidiem utt. Darba uzdevums ir iepazīties ar ārvalstu pieredzi šajos jautājumos (iespēju robežās), kā arī ar Latvijas Valsts darbību attiecībā uz eksporta – importa attiecību veidošanu. Darbā tiks izmantota informācijas salīdzināšanas metode. Darba izstrādāšanai tiks izmantota ekonomiskā literatūra un statistikas dati.
Aplūkotais periods: 1995.-1998.g.
