-
Organizācijas iekšējā un ārējā vide
Kad uzņēmuma peļņas līmenis ir augstāks par vidējo līmeni nozarē, kurā uzņēmums darbojās, tiek uzskatīts, ka tā ir uzņēmuma konkurētspējīgā priekšrocība.
Četri faktori, kas veido konkurētspējīgo priekšrocību ir efektivitāte, kvalitāte, jaunievedumi un klientu vēlmju apmierināšana.
Uzņēmuma darbības uzsākšana mainīgajā vidē
Emeri un Trists noteica četru veidu vides: mierīga randomizēta (placid randomized), mierīga grupēta (placid clustered), sadalīti reaģējošā (distributive reactive) un turbulentā. Pēdējās divas ātri mainīgas vides.
Piemēram, sadalīti reaģējošā vidē ir stipra konkurence starp organizācijām, kuras ir līdzīgas. Tādiem kompānijām ir jābūt konkurētspējīgiem.
Tomēr viss mainīgāka ir turbulentā vide. Piemēram, tā ir datoru aparatūras un programmatūras industrijas, komunikācijas industrijas. To vides tipu raksturo ļoti ātra maiņa, maiņa ir neprognozējama, maiņa var būt no pārrāvuma, valsts regulācijas vai pircēju vēlmes.
Vides sarežģītība ir vides komponentu skaits, kas ietekmē lēmumu pieņemšanu organizācijas procesā un vides dinamisms ir līmenis, līdz kuram šie komponenti izmainās.
…
Organizācijas iekšējā un ārējā vide Ārējā vide sastāv no vispārīgas ārējās vides un nozares vides. Nedraudzīga ārējā vidē uzņēmumam ir daudz mazākas iespējas gūt panākumus nekā ārējā vidē. Ārējā vide ir tie organizācijas funkcionēšanas nosacījumi un faktori, kas izveidojas samērā neatkarīgi no tās menedžmenta un var ietekmēt organizācijas darbību. Vispārīgā ārēja vide ietver visus tos vides spēkus un nosacījumus, kas tieši vai netieši ietekmē ikvienu firmu ikvienā nozarē. Piemēram: banku aizdevumu procentu likmes, inflācija, darbaspēka novecošanās, valsts politika un citi. Ilgtermiņa izmaiņas: nozares privatizācija, augošā ārzemju konkurentu klātbūtne; daudz mainīgākie nosacījumi: procentu likmes, iedzīvotāju pirktspēja, valūtu kursi.