-
Personāla motivācija ekonomikas lejupslīdes apstākļos
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 3 | |
1. | Vispārīgi par personāla motivāciju | 4 |
2. | Personāla motivācijas veidi | 6 |
3. | Izmaiņas personāla motivācijā ekonomikas lejupslīdes apstākļos | 9 |
Secinājumi | 11 | |
Izmantotās literatūras un avotu saraksts | 12 |
SECINĀJUMI
Izstrādājot darbu, autore nonāca pie sekojošiem secinājumiem:
1. Tieši ekonomiskā ātruma palēnināšanās un ierobežoti resursi ir radījuši labvēlīgu vidi mērķtiecīgai attieksmei pret zināšanu ieguvi un izmantošanu uzņēmumā un ka nestabilā ekonomiskā situācijā līdztekus tādiem netiešiem motivācijas instrumentiem kā uzņēmuma finanšu stabilitāte par ļoti nozīmīgiem motivācijas instrumentiem kļūst tiešie motivatori, kas norāda uzņēmuma vadības cieņas pilnu attieksmi pret darbinieku– caurspīdīgums, taisnīga attieksme, mērķu izvirzīšana, atgriezeniskā saite.
2. Lai zinātu, kās ir vislabākais veids, lai motivētu datbinieku, vajadzīga uzņēmuma darbinieku anketēšana, kurā tiek noskaidrots darbinieku viedoklis un vajadzības. Tāpat, darbiniekus motivē kopīgas kafijas pauzes un iknedēļas sapulces, kas nav dārgs motivēšanas instruments, bet darbinieks jūtas uzklausīts un iesaistīts uzņēmuma attīstībā.
3. Ekonomikas lejupslīdes apstākļos darba devējam svarīgi atrast tādus motivācijas veidus, kas prasa mazas izmaksas vai arī vispār nekādas izmaksas, piemēram, anketēšana, darbinieku uzklausīšana, atzinības utt.
…
Kā zināms, cilvēki ir viens no uzņēmuma pamatresursiem, kas atšķir vienu organizāciju no otras, jo katra uzņēmuma ilgtspēja atkarīga no tās personāla motivācijas. Tieši tāpēc personāla motivācija ir svarīgs menedžmenta jautājums jebkurā uzņēmumā. Darbinieku motivācijai ir īpaša nozīme ekonomiskās lejupslīdes apstākļos, jo uzņēmumi ir ieinteresēti saglabāt profesionālu personālu, kurā ieguldīti arī uzņēmuma resursi. Pasaulē pētnieki šo jautājumu pētījuši dažādās detalizācijas pakāpēs un griezumos. Tieši krīzes apstākļos zinātnieki un praktiķi īpašu nozīmi pievērš pētījumiem un to praktiskai izmantošanai. Piemēram, Heivards veicis plašus pētījumus par personāla vadības aktualitātēm, un it īpaši uzņēmumu vadības nozīmi, nestabilā ekonomikā un ekonomiskās krīzes laikā saistībā ar uzņēmuma stratēģiju. Pašreizējā ekonomiskā situācija ir lieliska iespēja katram uzņēmējam, vadītājam pārbaudīt savas spējas un attīstīt sevi. Ikvienam vadītājam ir jādomā par nākamā gada budžetu, pārdošanas veicināšanu, darba efektivitātes paaugstināšanu, izmaksu optimizēšanu, pakalpojumu vai produktu specializēšanu, pārprofilēšanu utt. Situācijā, kad pastāv ekonomikas lejupslīde, tad grūti izmantot ierastos motivēšanas paņēmienus – prēmijas un algu pielikumus. Darbā autore apskatīs, kas vispār ir personāla motivācija, tās veidus un to atšķirības ekonomikas lejupslīdes apstākļo