-
Organizācijas un menedžmenta jēdziens. Menedžeris un menedžeru līmeņi
Menedžmenta īpatnības dažādās jomās un nozarēs
Ievērojami atšķirīgs ir komerciālo un nekomerciālo organizāciju menedžments. Komerciālās organizācijās atšķirīgs menedžments ir: lielās organizācijās; mazās organizācijās; starptautiskajā menedžmentā.
Lielās komerciālās organizācijas. No tām ir būtiski atkarīga visas valsts tautsaimniecības attīstība. Tās ir, piemēram, industriālās kompānijas, komercbankas, apdrošināšanas sabiedrības, tirdzniecības organizācijas, transporta organizācijas, komunikāciju informācijas tehnoloģiju organizācijas, komunikāciju sabiedrības, pakalpojumu sniegšanas uzņēmumi. Lielās biznesa organizācijas var atrast jebkurā tautsaimniecības nozarē. Tām raksturīga sarežģīta iekšējā organizatoriskā struktūra. Tajās darbojas visu līmeņi menedžeri: mārketinga menedžeris; finanšu menedžeris; loģistikas menedžeris; operatīvo darbību menedžeris; savstarpējo attiecību menedžeris; administrācijas menedžeris. Lielo biznesa organizāciju darbību lielā mērā ietekmē ārējie faktori.
Mazajām biznesa organizācijām ir liela loma valsts ekonomikā. Šajā jomā strādā liela daļa darbspējīgo iedzīvotāju. Mazā biznesa menedžments visvairāk saistīts ar tādām funkcijām kā motivēšana un kontrole, mazāk ar plānošanu un organizēšanu. To iekšējā struktūra nav tik sarežģīta, un ārējā vide neietekmē to darbību tik dziļi, kā tas notiek lielajā biznesā.
…
Organizācijas un menedžmenta jēdziens. Organizācijas koncepcijas izmaiņas. Menedžeris un menedžeru līmeņi. Organizācija ir izveidota sistēma, kurā cilvēku darbība apzināti tiek vadīta un koordinēta kopīgo mērķu sasniegšanai. Ir 2 veidu organizācijas: neformāla un formāla. Neformāla organizācija ir spontāni izveidota cilvēku grupa, kas regulāri sadarbojas. Formālā organizācija ir pēc organizācijas īpašnieka/vadītāja gribas izveidota cilvēku grupa, kuras uzdevums ir organizēt darbību izvirzītā mērķa sasniegšanai. Organizācijām ir dažādi mērķi. Tomēr tām ir arī kopējais mērķis – apmierināt patērētāju vajadzības. Lai īstenotu izvirzītos mērķus organizācija izmanto šādus resursus: • finanšu resursi ietver dažādus naudas līdzekļus, ko uzņēmums varētu izmantot savā darbībā. Finanšu resursu avoti var būt akcionāru, debitoru, kredītiestāžu līdzekļi, uzņēmuma nesadalītā peļņa, u.c.; • materiālie resursi ietver zemi, nekustamo īpašumu (ēkas, rūpnīcas), iekārtas, izejmateriālus. Strauji attīstās specifiski materiālie resursi: datori, datorprogrammas, automatizētas noliktavas, u.c.; • cilvēkresursi ietver ne tikai uzņēmuma darbiniekus (vadību un strādniekus), bet arī to pieredzi, spējas, zināšanas un attiecības. Ieguldot līdzekļus darbinieku apmācībā, uzņēmums paaugstina to spējas, piemēram, apgūt jaunas tehnoloģijas vai procesus, un līdz ar to vairo uzņēmuma cilvēku resursu apjomu un kvalitāti;
