-
Datu vākšanas metodes: kvalitatīvās pētījuma metodes
Viens pret vienu intervijas
Raksturojums:
vienā reizē tiek intervēts viens respondents,
parastais plānotais intervijas laiks ir viena stunda vai pat mazāk,
parasti šāds pētījums var sastāvēt no 12 līdz 48 un pat vairāk intervijām.
Priekšrocības:
ir daudz vienkāršāk pētīt delikātus un personīgus jautājumus,
ir iespējama padziļināta katra respondenta izpēte.
tā kā nav jūtams grupas viedokļa spiediens, tiek nodrošināta atmosfēra, kurā res¬pondenti var atklāti un neatkarīgi paust savas domas.16
Trūkumi:
dinamiskas mijiedarbības trūkums pētāmas vai apstrīdamas,
laikietilpīgs process.
Pāri vai trijotnes
Raksturojums:
respondenti tiek intervēti pa pāriem vai pa trim vienlaicīgi,
parasti plānotais intervijas laiks ir viena stunda vai pat mazāk,
šāds pētījums var sastāvēt no 12 līdz 24 pāriem vai trijotnēm.
Priekšrocības:
var izrādīties dinamiskākas nekā viens pret vienu intervijas, jo viena respondenta paustās domas un idejas var komentēt citi,
tā kā nav tradicionālā grupas spiediena, tiek nodrošināta nepiespiesta atmosfēra, kurā respondenti var atklāti un neatkarīgi paust savas domas,
ir iespējama padziļināta katra respondenta izpēte,
daudz ekonomiskāks veids lielāka mērķa objektu skaita attieksmes vērtēšanai.
Trūkumi:
tradicionālās fokusa grupas dinamikas trūkums - paustās idejas un teorijas nav tik vienkārši izpētīt vai apstrīdēt,
laikietilpīgs process.17
…
DATU VĀKŠANAS METODES: KVALITATĪVĀS PĒTĪJUMA METODES, TO PIELIETOŠANAS IESPĒJAS. DZIĻĀ INTERVIJA UN FOKUSGRUPA. Fokusa grupas Kad cilvēkiem jautā par tirgus pētījumu, pirmais, kas tiem ienāk prātā, ir fokusa gru¬pas. Ne reizi vien vēlēšanu laikā ir gadījies dzirdēt: «no fokusa grupām mēs uzzinājām, ka tas ir saistīts ar ekonomiku» vai: «mēs veicām fokusa grupu pētījumu, un cilvēkiem patiesām patīk jaunais aromāts», vai arī: «mūsu fokusa grupas atklāja, ka šis produkts patiesām vairāk patīk sievietēm, nevis vīriešiem». Lai gan fokusa grupas visi it ka zina, tomēr visi tās arī pārprot. Kā jau minēju 3. nodaļā, fokusa grupas ir kvalitatīvs rīks. Un vārds «kvalitatīvs» nozīmē novērošanu. Novērošana savukārt ir: • pastāvošo domāšanas modeļu apzināšana, • tēlu un percepciju apzināšana, • pastāvošo simpātiju un antipātiju uzzināšana, • ieteikumu un jaunu ideju uzklausīšana, • par un pret argumentu uzklausīšana, • labas un sliktas pieredzes uzklausīšana, • pozitīvu un negatīvu priekšstatu atklāšana
