-
Tirgus/mārketinga pētījuma jēdziens, process; tā dizaina specifika
3. Specifisko datu jeb primārās informācijas vākšana.
Primārie dati ir tāda informācija, ko tieši ievāc no cilvēkiem speciāli pētījuma vajadzībām. Ir sekojošas metodes:
novērošana;
eksperiments;
aptauja.
Metodes izvēle ir atkarīga no problēmas, cik daudz laika un naudas var ieguldīt pētījumos.19
4. Datu apkopošana un analīze.
Datu analīze ir nākamais posms tirgus izpētes procesā. Datu analīze ir prasme izcelt no iegūto datu kopuma svarīgāko. Pētnieks apkopo iegūtos datus tabulās, sastāda kombinētas tabulas vissvarīgāko savstarpējo sakaru noteikšanai.
5. Pētījumu rezultātu pārskata sagatavošana.
Tas ir noslēdzošais posms. Pārskatā jābūt galvenajiem secinājumiem un rekomendācijām par problēmas risināšanu.20
Starptautiskā mārketinga pētījumu process ir līdzīgs vietējā mārketinga pētījumiem, galvenā atšķirība ir vidē. Atšķirības, kas parādās starptautiskā mārketinga pētniecībā ir:
jaunie parametri- nodevas, ārzemju valūta un tās svārstības, dažādie transporta veidi, starptautiskā dokumentācija u.tml.; jaunā vide- izprast biznesa vides būtību ārvalstī, pētot ārējās vides faktorus- ekonomiskos, politiskos, tiesisko, kultūras, finansu u.tml.;
iesaistīto faktoru daudzums- iziet starptautiskajā vidē bieži vien nozīmē iziet vairāk kā vienā valstī, tas nozīmē arī, ka pētniecības process būs plašāks un sarežģītāks;
plašāk izteiktā konkurence.21
…
Organizācijai, kura ir pasūtījusi mārketinga pētījumu vai arī veic to patstāvīgi, ir jāsaņem informācija par to, ko un kam pārdot, kā arī par to, kā pārdot un kā stimulēt pārdošanu. Pētījuma rezultāti var ietekmēt uzņēmuma darbības mērķu un stratēģiju maiņu. Mārketinga pētījumu organizācijas forma lielākoties ir atkarīga no izmēra un individuālās kompānijas organizācijas struktūras. Mazos uzņēmumus, kuros ļoti bieži par organizācijas izpētes vajadzībām rūpējas tikai viena persona,, daži jautājumi ir atšķirīgi, nekā lielajos uzņēmumos. Lielākās pētniecības vienībās var būt dažādas organizēšanas formas, tās var būt šādas:
