Оценка:
Опубликованно: 05.01.2011.
Язык: Латышский
Уровень: Университет
Литературный список: Нет
Ссылки: Использованы
  • Конспект 'Konkurence un tirgus struktūra. Firmas rīcība pilnīgas un nepilnīgas konkurences', 1.
  • Конспект 'Konkurence un tirgus struktūra. Firmas rīcība pilnīgas un nepilnīgas konkurences', 2.
  • Конспект 'Konkurence un tirgus struktūra. Firmas rīcība pilnīgas un nepilnīgas konkurences', 3.
  • Конспект 'Konkurence un tirgus struktūra. Firmas rīcība pilnīgas un nepilnīgas konkurences', 4.
  • Конспект 'Konkurence un tirgus struktūra. Firmas rīcība pilnīgas un nepilnīgas konkurences', 5.
  • Конспект 'Konkurence un tirgus struktūra. Firmas rīcība pilnīgas un nepilnīgas konkurences', 6.
Фрагмент работы

Augstu konkurences pakāpi tirgū nodrošina, pirmkārt, tas, ka tajā neatkarīgi viens no otra darbojas daudz pircēju un pārdevēju, Otrkārt, tas, ka tirgū pat¬stāvīgi darbojas liels skaits relatīvi mazu uzņēmumu. Tie ražo un pār¬dod viendabīgus vai ļoti līdzīgus produktus, kuri ir tik līdzīgi, ka tos grūti atšķirt vienu no otra, piemēram, labība, nafta, u.c. Treškārt, pilnīgās konkurences apstākļos pircējiem ir viegli ie¬gūt drošu informāciju par preču ražošanu un to cenām un ceturtkārt, pilnīgā konkurence pastāv tikai tad, ja jebkurš pārdevējs var uzsākt darbību un tādējādi viegli iekļūt tirgū, vai arī tam nav nekādu šķēršļu, lai to atstātu, pārtraucot darbību, jo likumdošana neparedz nekādus ierobežojumus. Savukārt nepilnīga konkurence ir jebkura tirgus struktūra, kurā nav pilnīgas konkurences. Nepilnīga konkurence rodas tad, kad kāda firma vai uzņēmums spēj ietekmēt preču cenas, to līmeni utt. Pastāv šādi konkurences veidi – monopols un monopsons; oligopols un oligopsons. Monopols ir gluži pretējs pilnīgai konkurencei. Monopols ir tāda tirgus struktūra, kurā darbojas tikai viens vienīgs uzņēmums (piemēram, lokālā elektrības kompānija) , kurš ražo/pārdod visus viena veida produktus noteiktā tirgū. Citiem pārdevējiem iekļūt šajā tirgū ir ļoti apgrūtinoši, dažreiz pat neiespējami.
Monopola piedāvātajam produktam gandrīz nav aizstājēju. Tādēļ vienīgais ražotājs — monopols, ja tas netiek valstiski regulēts var brīvi noteikt jebkuru cenu savam produktam un to pārdot par augstākām cenām. Monopsons var būt tas pats monopolists, kurš pērk noteiktus, specifiskus ražošanas resursus un ir vienīgais to pircējs. Monopsonam, ja tas netiek valstiski regulēts, piemīt tendence pirkt mazāku daudzumu par zemākām cenām, pastāvot konkurencei starp pārdevējiem. Dabiskie monopoli ir tādi tirgus dalībnieki, kam konkrētā tirgū ir ekonomisks izņēmuma stāvoklis, jo principā konkurences iespējas ir izslēgtas vai ierobežotas objektīvu iemeslu dēļ. Dabiskie monopoli parasti sastopami komunālajā saimniecībā, sakaru sistēmās, dažās transporta nozarēs, elektrības pārvadē Monopolam ir arī iespēja kontrolēt tirgū piedāvātā produktu daudzumu un tā cenas, kā arī nepieciešamības gadījumā ražot mazāku daudzumu, izraisot cenu pieaugumu.8…

Коментарий автора
Atlants