-
Vadzinības
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 3 | |
Darba kultūra pasaulē | 3 | |
Migrācijas ietekme uz motivāciju | 4 | |
Iekšējā komunikācija un darbinieks | 4 | |
Speciālistu noturēšana | 5 | |
Vadītāju atalgojums Eiropā | 8 | |
Secinājumi | 9 | |
Izmantotā literatūra | 10 |
ASV vajadzīgi 5 – 7 gadi, lai kļūtu par pilntiesīgu amerikāni, bet Somijā būtu vajadzīgi 180 gadi. ASV kompānijās valda liela hierarhija, uzvedības noteikumi un detalizētu ziņojumu sistēma, lai visi iebraucēji zinātu kā viņiem jāuzvedas un kas jādara. Eiropas kompānijās darba attiecības nav tik strikti reglamentētas, jo visi visus pazīst. Turklāt Eiropā valda mediokrātija, kas izpaužas tendencē pieņemt darbā nevis labākos, bet sev līdzīgākos. Taču ar tādu pieeju Eiropas uzņēmumiem būs grūtāk konkurēt ar ASV uzņēmumiem, jo meriokrātijai (cienīgāko apdāvinātāko vara) ir izšķiroša nozīme ekonomiskajā izaugsmē un konkurētspējā, tā nepieciešama, lai izdzīvotu. Uzņēmums nevar radīt talantu, bet var mēģināt piesaistīt, neatkarīgi no tā, kur dzimuši.
Darba devējam jārēķinās ar migrāciju, Eiropas raksturs līdz ar to mainās. Nākamo divu paaudžu laikā Eiropa iegūs citu, daudz komplicētāku raksturu, jo te ieceļos citu reliģiju un vērtību cilvēki. Ja nenotiks viņu integrācija, radīsies specifiskas problēmas. Migrācijas rezultātā pieaugs atalgojuma atšķirības starp kvalificētajiem darbiniekiem un strādniekiem, ieceļojušie darbinieki bagātākajās valstīs palīdzēs saglabāt atalgojuma tirgu statisku, savukārt pārējās valstīs atalgojuma līmenis celsies, lielā mērā tāpēc, ka bagātākās valstis pārcels zemākas pievienotās vērtības darba vietas uz nabadzīgākajām valstīm.…
Pēdējo gadu laikā, kopš Latvija ir ieguvusi neatkarību no Padomju Savienības ir sākusies strauja attīstība arī biznesa jomā. Ir pilnīgi mainījušās vadītāju un padoto savstarpējās attiecības. Beidzot darbiniekiem ir iespēja izteikties, vairāk iesaistīties uzņēmuma mērķu sasniegšanā, nevis tikai akli darīt to, ko liek vadītājs. Savukārt grūtāk ir kļuvis vadītājam, jo jāspēj piesaistīt labus speciālistus, kuri nav spiesti to darīt, jāspēj motivēt savus darbiniekus, kas līdz šim ir bijis samērā vienkārši, jo tie ir bijuši līdzcilvēki, zināmi varbūt jau no bērnu dienām. Bet kā atrast efektīvu pieeju citu nacionalitāšu pārstāvjiem, ar pavisam savādākiem temperamentiem? Kā izvēlēties sev piemērotāko speciālistu, ja tagad ir atvērušās visas pasaules durvis?
