-
Organizācijas personāla vadības stratēģija starptautiskā kultūrvides aspektā
Rotācija ir sistemātiska darbinieku kustība no vienas darba vietas uz citu vai no viena projekta uz citu vienas organizācijas ietvaros, lai sasniegtu vairākus ar personālvadības principiem saskaņotus mērķus: jaunu darba vietu aizpildīšana, motivācijas paaugstināšana, apmācība, darbinieku attīstības un karjeras iespējas, ari profilakse pret rutīnu, garlaicību un motivācijas pazemināšanos. Rotācijai jānotiek ar darbinieku piekrišanu, pretējā gadījumā tā ir nelegāla pārvietošana.
Darba autore uzskata, ka darbinieku rotācija starptautiskā organizācijā pieredzes apmaiņas nolūkā būtu vēlama un varētu sniegt pozitīvus rezultātus. Katrā uzņēmumā darbiniekiem ir svarīgi attīstīties un gūt citu skatījumu uz dažādām darbībām uzņēmumā, kā arī rotācijas īstenošana sniedz darbiniekiem iespēju būt aktīviem, nesūdzēties par garlaicību vienmēr pildot vienu un to pašu darbu. Darbinieku rotācija var notikt gan paša uzņēmuma iekšienē dažādu darba pienākumu spektrā, gan arī starptautiskā uzņēmuma meitas uzņēmumu starpā, tādējādi gūstot priekšstatu par citu meitas uzņēmumu darbību. Veicot darbinieku rotāciju, tie gūst vairāk zināšanu, izpildot dažādus darbus, un ir spējīgāki strādāt ar lielāku atdevi, izprast, kādi darba pienākumi tiem padodas labāk. Rotācija ļauj veidot, attīstīt darbiniekiem savu karjeru, paplašināt redzesloku, savukārt pašam uzņēmumam sniedz iespēju kļūt efektīvākam, jo darbinieku rotācijas rezultātā var rasties dažādi biznesa efektivitātes uzlabošanas paņēmieni.
…
Vai nepieciešama vienota personāla vadības stratēģija starptautiskas organizācijas meitas uzņēmumos? Personāla stratēģija ir ilgtermiņa mērķis, kas jāsasniedz. Stratēģijas mērķus parasti nosaka uz 5 gadiem, un tā ir paredzēta struktūras nodrošināšanai, kuras ietvaros veido detalizētus plānus. Stratēģijas mērķus visām organizācijas galvenajām funkcijām nosaka organizācijas augstākā vadība. Tādējādi personāla stratēģija ir diskusijas un vienošanās jautājums nevis starp nodarbinātajiem speciālistiem, bet augstākajai vadībai. Pirmie mērķi, ko organizācija izvirza, ir organizatoriskie un attiecas uz organizācijas darbības virzienu. Šie primārie mērķi ir attiecināmi uz tirgus noteikšanu un meklēšanu. Kad tirgus stratēģija ir izstrādāta un apstiprināta, var sākt attīstīt personāla stratēģiju. Organizācijas politika un vispārējie mērķi virza tirgus stratēģiju, vienlaikus attīstot arī organizācijas personāla stratēģiju. Katra stratēģija ierosina daudzus īstermiņa plānus, kurus turpmāk attīsta. Pārskata procesa rezultāti atspoguļo plānošanas procesa sākotnējos posmus.
