-
Mērķi, vara un kontrole Ekonomikas un vadības fakultātē
4. Nobeigums
Vairums Ekonomikas un Vadības fakultātes darbinieki ir informēti par tiem izvirzītajiem mērķiem un ir arī stingra struktūra, kā veikt savus darba pienākumus, lai šie mērķi tiktu izpildīti. Sasniegumu kontrole tiek panākta ar uzdevumu sasaisti vienotā ķēdē – ja viens darbinieks neizdara savu darba daļu, tad nākamais nevar turpināt savu darbu, tādējādi darbinieki daļēji kontrolē viens otru, kā arī tiek veikti regulāri studiju programmu un kvalitātes novērtējumi.
Ekonomikas un Vadības fakultātes iekšējā kultūrā nav stingri noteikts hierarhijas modelis, kā arī noteicošā ir autoritāte, nevis spēks, kas ļauj izveidoties koalīcijām, kas, kopīgi darbojoties, var īstenot savas iniciatīvas organizācijā. Tas arī norāda uz to, ka kā indivīdi Ekonomikas un Vadības fakultātes administratīvie darbinieki vairāk pakļaujas organizācijas mērķiem, nevis savai paša motivācijai organizācijā.
Dotajā organizācijā novērojamas „learning in open system” pazīmes, kas ļauj mērķus un plānus mainīt atkarībā no apkārtējās vides ietekmes, tomēr būtu nepieciešams vairāk pievērsties studentu vērtējumam par studijām, kā arī padarīt objektīvāku kopējo vērtēšanas sistēmu. Tas nodrošinātu atgriezeniskās saites saņemšanu par mērķu aktualitāti un kvalitāti.
Latvijas Universitāte nav uzstādījusi savām spējām pārāk augstus mērķus, kā arī nekoncentrējas pilnībā tikai uz mērķu sasniegšanu, kas palīdz tai attīstīties kā organizācijai, paaugstinot statusu vietējā un starptautiskajā sabiedrībā. Tas nodrošina Latvijas Universitātes priekšrocības gan konkurences cīņā, gan arī kontaktu tīkla izveidošanā.
…
Par jebkuras organizācijas vai uzņēmuma pamatu var uzskatīt tās izvirzītos mērķus. Tie konkrēti parāda uzņēmuma nākotnes plānus visos tā darbības aspektos. Tā kā Latvijas Universitātei ir ļoti nozīmīga vieta ne tikai Latvijas izglītības jomā, bet arī pētniecībā, politikā un citos valstiskos aspektos, tad ir būtiski noskaidrot, kādi ir tās mērķi un kā tie tiek sasniegti. Ja tiek apskatīti kādas organizācijas mērķi, tad noteikti ir jāaplūko arī tas, kā šie mērķi tiek novirzīti darbiniekiem, kas savukārt noved pie autoritātes jautājuma – kā vadība sevi pozicionē un kā panāk to, lai darbinieki respektētu viņu izvirzītos un nodotos uzdevumus. Lai gan autoritāti var raksturot no vairākiem skatupunktiem, šajā darbā autoritāte tiek vērtēta kā leģitimitātes spēks, kas sevī ietver to, ka organizācijas mērķi un darbības ir atbilstošas esošās sociālās vides normām.
