SECINĀJUMI
Darbā tika apskatīta dažādu adaptīvo sistēmu darbības un iespējas, kas tiek izmantotas transportlīdzekļos, lai uzlabotu vadītāja drošību, ērtību un lai samazinātu negadījumu izraisīšanas iespēju, vadot transportlīdzekli.
Pirmā adaptīvā sistēma transportlīdzeklī tika izmantota deviņdesmito gadu vidū un tās funkcijas bija ļoti ierobežotas, salīdzinot ar 2009. gada piedāvātajām vairāku adaptīvo sistēmu apvienotajām funkcijām.
Pirmā adaptīva kruīza vadības sistēma bija domāta vienam mērķim, uzturēt vienmērīgu ātrumu ārpus apdzīvotām vietām. Nākamais šīs sistēmas uzlabojums ļāva ne tikai ievērot vienmērīgu ātrumu ārpus pilsētām, bet arī ieturēt drošu distanci līdz priekšā braucošajam transportlīdzeklim. Transportlīdzekļa pilnīgas apstādināšanas gadījumā, bija nepieciešama vadītāja palīdzība. Šādas sistēmās ražotāji izmanto vienu no radaru sensoriem, lāzera (IR) sensorus, 77 GHz sensorus vai arī 24 GHz sensorus un divus vadības blokus (bremžu un motora), kas savā starpā komunicē ar kontroles apgabala tīklu.
Nākamās paaudzes izstrādātā sistēma, lēcienveida kruīza kontrole, ļauj vadītājam droši pārvietoties arī apdzīvotās vietās, ar intensīvu satiksmi un neparedzētiem apstākļiem uz ceļa (gājējs, bedre). Sistēma pati spēj apstāties un atsākt braukšanu, reaģējot uz apkārtējiem apstākļiem. Šī sistēma savā darbībā ietver arī parasto adaptīvo kruīza kontroli, kas domāta ārpus pilsētas, kur satiksmes apstākļi strauji nemainās. Galvenais šīs sistēmas sensors ir kamera, no kuras var iegūt daudz informācijas. Lai šī informācija palīdzētu vadīt transportlīdzekli, tiek izmantoti specializēti attēlu apstrādes procesori. Apvienojot vairākus sensorus (77 GHz sensorus, 24 GHz sensorus, kameras) apkārtējo apstākļu noteikšanai, tiek nodrošinātas visas funkcijas, kas minētas pie lēcienveida kruīza kontroles 4.2. nodaļā.
Daudziem vadītājiem problēmas sagādāja transportlīdzekļa novietošana stāvvietā, tamdēļ tika izveidota pilnīgi automātiska sistēma, kas to spēj izdarīt vadītāja vietā. No sākuma sistēma bija balstīta uz ziņojumiem, informējot vadītāju par darbībām attiecīgajā brīdī, bet vēlāk tā tika automatizēta un vienīgais, kas no vadītāja tika prasīts, ir akseleratora pedāļa vadība. Šīs sistēmas izmantotie sensori ir kameras (priekšas un aizmugures) vai ultraskaņas sensori, viss atkarīgs no ražotāja izstrādātās sistēmas.
Visu šo adaptīvo sistēmu izaugsmi un drošības nodrošināšanu ir veicinājusi elektronikas attīstība, kas no dažiem vadības blokiem ir izaugusi līdz daudziem vadības blokiem un procesoram, kas to visu apstrādā.
…