Добавить работы Отмеченные0
Работа успешно отмечена.

Отмеченные работы

Просмотренные0

Просмотренные работы

Корзина0
Работа успешно добавлена в корзину.

Корзина

Регистрация

интернет библиотека
Atlants.lv библиотека
21,48 € В корзину
Добавить в список желаний
Хочешь дешевле?
Идентификатор:876596
 
Автор:
Оценка:
Опубликованно: 25.04.2007.
Язык: Латышский
Уровень: Университет
Литературный список: 65 единиц
Ссылки: Использованы
Содержание
Nr. Название главы  Стр.
  Ievads    4
1.  Analītiskā daļa    8
1.1.  Būvniecības nozares attīstība saistībā ar resursu cenu pieaugumu    8
1.1.1.  Būvniecības nozares attīstības tendences    10
1.1.2.  Cenu pieauguma tendences būvniecībā    13
1.1.3.  Cenu pieaugumu ietekmējošie faktori    16
1.1.4.  Investīcijas un finanšu līdzekļi būvniecībā    18
1.1.5.  Konkurences ietekme uz cenu pieaugumu būvniecībā    22
1.1.6.  Inflācijas ietekme uz cenām būvniecībā    24
1.2.  Cenu veidošanas prakse būvniecības produktiem Latvijā un ārvalstīs    25
2.  Lietišķā pētījumu daļa    27
2.1.  Būvprodukta cenas veidošanas teorētiskie aspekti    27
2.1.1.  Būvprodukta cenas ekonomiskais saturs un tā raksturojums    27
2.1.2.  Būvprodukta cenas noteikšanas metodes    30
2.1.3.  Cenu veidošanas metožu salīdzinājums būvniecībā    32
2.2.  Populārākās metodes būvprodukta cenas veidošanā    34
2.2.1.  Lielbritānijas pieredze cenu veidošanā    34
2.2.2.  Teritoriālās tāmēšanas normatīvu pielietošana būvniecības nozarē Krievijā    42
2.2.3.  Cenu veidošana Lietuvā    47
2.2.4.  Būvinženieru cenu veidošanas metode    48
2.3.  Valsts iejaukšanās būvniecības produkta cenu veidošanas procesā    52
3.  Projekta daļa    56
3.1.  Būvdarbu izcenojumu kataloga raksturojums un tā galvenās sastāvdaļas    56
3.1.1.  Darba izmaksas    57
3.1.2.  Materiālu izmaksas    57
3.1.3.  Mehānismu noma un nolietojums    59
3.2.  Kataloga pielietošana cenu veidošanā    59
3.3.  Kataloga cenu veidošanas metodikas salīdzinājums    67
  Secinājumi un priekšlikumi    72
  Bibliogrāfiskais saraksts un citi informatīvie avoti    75
  Pielikumi    82
Фрагмент работы

Joprojām, palielinoties dažādu būvniecības, renovācijas un restaurācijas risinājumu piedāvājumam un investīciju līdzekļu pieejamībai, būvniecības apjomi turpina pieaugt ar katru gadu. Lielu daļu no tiem veido valsts un pašvaldību pasūtījumi, kurus visbiežāk veic vietējie būvuzņēmumi. Šobrīd būvniecības tirgū katrs uzņēmums pēc savas jaudas mēģina iegūt pēc iespējas lielākus un drošākus finanšu līdzekļus. Tieši valsts un pašvaldību pasūtījumi parasti ir mērāmi miljonos latu, kur zināmu daļu aizņem Eiropas Savienības finansiālais atbalsts. Būvuzņēmumi, apzinoties valsts un pašvaldību līdzekļu apjomus, vēlmi maz tērēt un nelielo nojausmu par cenām būvniecības tirgū, bieži vien konkursos par valsts un pašvaldību iepirkumiem slēpj patiesās objekta izmaksas, lai vinnētu konkursu un pēc tam, pamatojoties uz vispārējo cenu kāpumu, varētu šīs izmaksas palielināt pēc saviem ieskatiem.
Tādēļ rodas problēma – būvuzņēmējs prasa, cik vēlas, bet pasūtītājs maksā, nemaz nenojauzdams, vai izvēlas lētāko cenu vai pārmaksā? Tā var gadīties, ja pasūtītājs nav speciālists un neorientējas būvniecības procesos un cenās. Kā risināt šo problēmu, kas jārisina valstiskā līmenī? Ja valsts noteiktu cenas, tad būvniecības nozarē nepastāvētu tirgus apstākļu. Iespēja – noteikt cenu veidošanas kārtību.
Diemžēl Latvijā nav vienotas būvizmaksu noteikšanas sistēmas, kura regulētu būvprodukta cenas noteikšanu un šīs cenas sīku analīzi, lai pasūtītājs varētu būt drošs par to līdzekļu nepieciešamību, ko viņam prasa būvuzņēmējs, piestādot tāmi. Kopš iestāšanās Eiropas Savienībā cenas pakāpeniski palielinās un tuvojas Eiropas līmenim, taču daudzi šo procesu izmanto, lai tāmēs materiālu, mehānismu un darba izmaksās paslēptu paaugstinātu peļņas daļu.
Citu valstu pieredze šādas problēmas risināšanā ir kopīga – būvniecības tirgus neatņemama sastāvdaļa ir cenu katalogi (angliski „Pricebooks”). Piemēram, Anglijā pat ir izveidota interneta lapa, kurā var atrast dažādu izdevēju cenu rokasgrāmatas gan izdevumu, gan elektroniskā formā, turklāt jau 30-tos izdevumus un ne tikai Anglijas, bet arī Īrijas, Āzijas, Eiropas, Vidējo austrumu, Latīņamerikas un pat Āfrikas reģioniem (sk.1.pielikumu). [49.] Līdzīga attieksme pret cenu veidošanu sastopama Amerikas Savienotajās valstīs un Itālijā. Izmaksu noteikšana un cenu veidošana būvniecības nozarei jau gandrīz ir kļuvušas par patstāvīgu tirgu, jo konkurence tikai pieaug.
Bet tepat kaimiņos – Krievijas valdība Maskavā izveidojusi Būvniecības cenu veidošanas centru, kura uzdevums ir regulāri informēt par dažādām izmaksu svārstībām. Turklāt būvizmaksu un cenu veidošanas kārtība ir stingri noteikta tāmēšanas normatīvos (sk. 2. pielikumu).
Pie mums, Latvijā, pirms vēlēšanām, politiķi runāja par „aplokšņu algu” apkarošanu, bet tai pat laikā ar būvniecības tirgu saistītām sabiedriskajām organizācijām nākas „pasvīst”, lai tiktu pieņemts lēmums par vienotas Būvniecības ministrijas (nevis vēl vienas aģentūras) izveidošanu. Būvniecības ministrija apvienotu visu šobrīd būvniecības nozari regulējošo ministriju funkcijas un uzdevumus, kas skar būvniecības procesus Latvijā, tādejādi atvieglojot būvniecības nozarē esošo sabiedrisko organizāciju iesaistīšanos nozares attīstībā – tām nebūtu jāveic saskaņošanas funkcija starp ministrijām.
Situāciju sarežģī arī daži būvniecības tirgus dalībnieki, kuri uzskata, ka būvniecības nozares jomu, kurā viņi darbojas, ir neiespējami ierobežot skaitļos, to pamatojot ar darba specifiku. Tajā pat laikā citviet, kur šī joma ir daudzreiz apjomīgāka, cena būvdarbiem, izmantojot laika normas, materiālu un mehānismu izmaksas, tika noteikta jau vairākus gadus atpakaļ.
Daudzi uzņēmumi, kuri gan tirgo produkciju būvniecības tirgū, gan veic šīs produkcijas uzstādīšanu un montāžu, nevēlas izpaust cenu produktam un darbam, jo tā esot atkarīga no projekta un apjoma. Tai pat laikā konkurenti tepat, Latvijas būvniecības tirgū, savas produkcijas cenas ievieto interneta mājas lapās. Tas rada aizdomas par cenu patiesumu un par objektīvu attieksme pret klienti.
Darbā, saskaroties gan ar vairumtirgotājiem un dīleriem, gan pasūtītājiem, projektētājiem un tāmētājiem, ļoti jūtami visi šie viedokļi – kā atbalstošie, tā arī noliedzošie – būvniecības cenu veidošanai. Atbalstītāji uzskata, ka nepieciešama viena ministrija, ka nepieciešami izcenojumi darbu veidiem, ka ir pavisam normāli tāmē uzrādīt savu peļņu un ka cenas nav noslēpums. Savukārt noliedzējiem ir pretējs viedoklis visam iepriekš minētajam, taču bez argumentiem ar nopietnu pamatojumu.
Taču šķiet – visi ir vienisprātis, ka pašreizējā situācijā būvniecības nozarē Latvijā kaut kas jāmaina, lai samazinātos dempings un nepamatoti augstu cenu piedāvājumi. Iespējams, izmainot vai ieviešot jaunu kārtību būvizmaksu noteikšanā, regulētos arī cenu piedāvājumi nekustamo īpašumu tirgū, kur daudzi speciālisti sola „pārkaršanu”. Esot aptuvenai informācijai par objekta 1 m2 izmaksām, nekustamo īpašumu tirgotāji neuzdrošinātos pieprasīt pārāk augstas summas. Pat, ja viņi to mēģinātu, nebūtu pieprasījuma vai arī tas būtu ļoti niecīgs.…

Коментарий автора
Загрузить больше похожих работ

Atlants

Выбери способ авторизации

Э-почта + пароль

Э-почта + пароль

Неправильный адрес э-почты или пароль!
Войти

Забыл пароль?

Draugiem.pase
Facebook

Не зарегистрировался?

Зарегистрируйся и получи бесплатно!

Для того, чтобы получить бесплатные материалы с сайта Atlants.lv, необходимо зарегистрироваться. Это просто и займет всего несколько секунд.

Если ты уже зарегистрировался, то просто и сможешь скачивать бесплатные материалы.

Отменить Регистрация