Дипломная
Гуманитарные науки
Психология
Ģimenes tipa atstātais iespaids uz pusaudžu dzimuma ident...-
Ģimenes tipa atstātais iespaids uz pusaudžu dzimuma identitātes apzināšanos
Nr. | Название главы | Стр. |
IEVADS | 5 | |
1. | TEORĒTISKĀ DAĻA | 8 |
1.1. | Ģimenes struktūra | 8 |
1.1.1 | Pilnas un nepilnas ģimenes raksturojums | 9 |
1.1.2. | Šķirtas ģimenes ietekme uz bērna attīstību bērnībā | 12 |
1.1.3. | Šķirtās ģimenes un vientuļie vecāki Latvijā | 15 |
1.1.4. | Mātes un tēva loma bērna personības veidošanā | 17 |
1.2. | Dzimums un dzimuma identitātes jēdziens | 22 |
1.2.1. | Dzimuma būtība un raksturojums | 22 |
1.2.2. | Dzimumaudzināšana | 25 |
1.2.3. | Dzimuma identitāte | 27 |
1.2.4. | Androgēnija | 29 |
1.3. | Pusaudžu vecumposma attīstības īpatnības dažādu psiholoģisko periodizāciju skatījumā | 32 |
1.3.1. | Dzimuma identitātes socializācija pusaudža gados | 35 |
2. | EMPĪRISKĀ DAĻA | 38 |
2.1. | Metode | 38 |
2.2. | Pētījumā iegūto datu un rezultātu analīze | 39 |
2.3. | Iztirzājums | 50 |
SECINĀJUMI | 53 | |
LITERATŪRAS SARAKSTS | 55 |
SECINĀJUMI
Teorētisko darbu analīze un pētījums norāda, ka dzimuma identitātes veidojošais faktors ir ģimenes tips un ģimenes audzināšanas modelis, kā rezultātā:
• Pētījuma izvirzītā hipotēze ir apstiprinājusies – no ģimenes tipa ir atkarīga pusaudža un jaunieša dzimuma identitātes apzināšanās, par ko liecina šādas statistiskas atšķirības:
• No ģimenes tipa ir atkarīgs, kurš no vecākiem visvairāk ietekmējis dzimuma apzināšanos (χ2 = 44,559; p=0,037>0,05);
• No ģimenes tipa ir atkarīgas atbildes, no kura vecāka gribētu ņemt piemēru un līdzināties nākotnē (χ2 = 37,546; p=0,027>0,05);
• No ģimenes tipa ir atkarīgs, kā rīkoties dažādās situācijās (χ2 = 32,903; p=0,041>0,05);
• No ģimenes tipa ir atkarīgas respondentu atbildes, kuram ģimenē ir lielāka loma (χ2 =19,907; p =0,003>0,05);
• No ģimenes tipa ir atkarīga vīriešu rakstura īpašību pašvērtējuma analīze (p=0,005>0,05; p =0,004>0,05; p =0,030>0,05; p =0,005>0,05).
• No pētījuma jautājumiem izriet šādas atbildes:
• No ģimenes tipa ir atkarīga pusaudžu dzimuma identitātes apzināšanās, ko apliecina šādi rezultāti: Androgēnijas testa rezultātus ietekmē tas, ar kuru no vecākiem dzīvo kopā pusaudzis p=0,003>0,05; apziņa, no kura vecāka grib ņemt piemēru un tā dzīvot nākotnē, ietekmē šo dzimuma identitātes klasifikācijas testu p=0,029>0,05; kā arī testu ietekmē atbilde, kurš no vecākiem visvairāk ir ietekmējis dzimuma lomas apzināšanos p=0,049>0,05;
• pusaudžu izpratne par ģimenes struktūru saistībā ar ģimenes tipu ir nekompotenta un nepilnīga, ko apliecina nelabvēlīgās atbildes uz jautājumu, ar kuru no vecākiem var atklāti parunāt χ2 =8,226; p=0,041<0,05, kā arī procentuālās atbildes uz jautājumu, no kura vecāka gribētu ņemt piemēru un līdzināties nākotnē, ir vērstas uz nepareizu ģimenes struktūras izpratnes modeli, gan pilnā, gan šķirtā ģimenē kopējais procents sastāda 42%, ka nevienam no vecākiem negrib līdzināties.
…
Darba mērķis ir izpētīt, kāds ir ģimenes tipa atstātais iespaids uz pusaudžu dzimuma identitātes apzināšanos. Pētījuma mērķa grupa ir Latvijas pusaudži un jaunieši (N=200) vecumā no 13-18 gadiem (M = 15,54, SD= 1,517). Pētījuma rezultātu iegūšanai tika izmantota izveidota aptauja atbilstoši pētījuma mērķim, pēc kuras sekoja Sandras Bēmas dzimumlomu aptauja. Datu apstrādei tika veikta aprakstošā statistika, izmantots Pīrsona Hī kvadrāta tests, neparametriskās statistikas metodes – Manna – Vitneja U tests, Kruskala – Valisa H tests. Datu apstrādes ietvaros ir izveidoti vizuāli grafiki un tabulas, kas atspoguļo aptauju iegūtos rezultātus. Pētījuma izvirzītā hipotēze tika apstiprināta, pētījuma jautājumi atbildēti, kā arī pētījuma laikā atklājās, ka pat pilnā ģimenē, ir manāmas vairākas nepilnības, kuras ietekmē pusaudža identitātes apzināšanos. Pētījumā tika pierādīts, ka tieši no ģimenes ir atkarīgs, kāds izaug bērns un kādas var būt atstātās sekas pusaudžu gados, ja tie nāk no nepilnām ģimenēm. Arī jaunākie pētījumi ir pierādījuši, ka nepilna ģimenes tipa struktūras izmaiņas paredz negatīvāku uzvedības iznākumu pusaudža gados, salīdzinot ar stabilām ģimenes tipa struktūrām (Cooper, Osborne, Beck, & McLanahan, 2011; Fomby & Cherlin, 2007; Magnuson & Berger, 2009; Osborne & McLanahan, 2007). Šajā pētījumā tika atklāts, ka vecāku šķiršanās vairāk ietekmē zēnu rakstura īpašības nekā meiteņu, šī sakarība tika novērota arī iepriekšējos pētījumos (Hetherington 1982; Wallerstein & Blakeslee, 1989; Wallerstein & Kelly, 1980). Atslēgas vārdi: Ģimenes tips, dzimums, dzimuma identitāte, pusaudži.
- Ģimenes tipa atstātais iespaids uz pusaudžu dzimuma identitātes apzināšanos
- Pusaudžu personības tipa īpatnības pedagoģiskajā saskarsmē
- Seksualitātes reprezentācija tekstos un attēlos pusaudžu žurnālos
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Dzīves jēgas problēmas pusaudžu vecumā
Дипломная для университета60
Оцененный! -
Informācijas pieejamība bērniem, uzsākot aprūpes procesu stacionārā
Дипломная для университета51
Оцененный! -
Runātprasmes attīstība sākumskolā
Дипломная для университета75
Оцененный! -
Sociālā pedagoga darbība pusaudžu konfliktrisināšanas prasmju attīstīšanā skolā
Дипломная для университета105
Оцененный! -
Sociāli devianta uzvedība elektroniskajā vidē
Дипломная для университета58
Оцененный!